Trooper- Voodoo (cronica de disc)

Album: Voodo
Format: mp3 format
Data aparitiei: 2011
Casa discuri: studioul Trooper
Țara de origine: România
Genre: heavy metal/hard rock

O să îmi încep cronica la noul album Trooper -Voodoo, făcând două precizări, pentru ca tot ceea ce voi scrie în continuare, să pară destul de clar. Respect Trooper pentru tot ce au făcut, sunt o parte importantă a istoriei metalului românesc, au un grup de fani loiali, la care majoritatea trupelor românești doar visează. E o trupă de profesioniști, show-urile lor sunt de calitate, au în spate albume iubite. Eu nu sunt un mare fan al acestei trupe, dar cum am zis, îi respect. Ultimul lor album este exact așa cum m-aș fi așteptat să fie: un album bun, piese catchy, un heavy metal pentru mase, corect, versuri ușor de reținut, refrene care pot fi cântate împreună cu fanii la concerte. Într-un cuvânt, e un album tipic, poate puțin mai liniștit decât cele vechi. Avem 17 piese (16+ 1 bonus track) care vor ajunge direct în inimile fanilor devotați. În plus, este de aplaudat ideea de a distribui albumul împreună cu o păpușă voodo și un stick memory care să conțină albumul și bookletul. Coperta este iarăși interesantă, poate puțin prea simplă. Avem piese scurte, trupa abordează aceleași subiecte (dragostea, povești de viață, vise), nu lipsesc corurile. Avem balade pentru toate gusturile. Băieții își fac treaba cât se poate de bine.
Atunci unde este problema? Nimic nou sub soare. Nu mi se pare că membrii și-au făcut planuri de a se autodepăși, de a încerca o altă abordare a muzicii. Sincer, versurile sunt mult pre simple ( "Și mi-e dor de tine- întoarce-te și-apoi/Doar o clipă să mai spun noi doi"- par un fel de "vino la mine/vreau să fiu cu tine"), nu pare niciun efort de a scrie ceva mai substanțial. Cele mai bune versuri care se aud pe album sunt cele de la începutul piesei Voodoo, care îi aparțin lui Max Blecher recitate superb de către Claudiu Cîrțînă (aplaud cu această ocazie trupa pentru ideea de a folosi aceste versuri, a fost o surpriză pentru mine). Același lucru îl reproșez cu această ocazie multor trupe din România, nu o să le numesc, dar cred că se știu, sunt acele trupe care au scos odată albume bune și apoi s-au autocopiat la nesfârșit și cu timpul aju ajuns să cânte mai mult pop decât rock. O să îmi ziceți că asta nu e o problemă, sunt atâtea trupe uriașe, gen AC/DC sau Motorhead care par că scot același album de 30 de ani. Eu sunt un mega fan Motorhead și când una din trupele românești va reuși să scrie un album ca Motorhead (care fie vorba între noi, au versuri substanțiale, au o legendă de protejat și îl au pe Lemmy care e rock legend) atunci o să îmi scot pălăria în fața ei. Ba e o problemă, pentru că eu încă nu am ascultat un Seventh Son Of a Seventh Son, un Painkiller sau Something Wicked This Way Comes (sunt doarcâteva exemple aleatorii), scos de o trupă românească. Unde e ambiția de a da albume monumentale? O trupă talentată cum e Trooper mi se pare că se irosește prin albume trase aproape la indigo, bune de altfel, dar lipsite de valoare. Asta e durerea mea și asta imput acestor trupe. Poate că nu e ambiția lor de a pune România pe harta metal a lumii. E adevărat, există trupe românești care au reușit să scoată albume care au rupt granițele, dar sunt atât de puține încât nici măcar pe degetele de la o mână nu le pot număra. Și asta nu mi se pare ok. Ce nu înțeleg eu e următoarea chestie: membrii Trooper știu foarte bine să cânte la instrumente, solistul are o voce foarte bună, live sunt excelenți, se ocupă de imaginea lor, se promovează, par a știi să scrie versuri acceptabile ("ce din coadă au să sune"), au ani în spate, mulți ani, multp experiență; atunci ce le lipsește să scoată un album cu adevărat bun? Unul cu versuri inteligente, riffuri grele, arpegii, solouri care să îmi facă inima să stea în loc, cu un solist care să își folosească vocea la adevărata ei valoare? Poate cineva îmi va răspunde.
Știu, or să îmi sară în cap toți fanii Trooper după cronica asta, dar asta e.
Ca o concluzie, acest ultim album este unul pe care l-am ascultat cu o oarecare plăcere, dar nu m-a dat pe spate. Văd mult potențial, puțină ambiție. Nota 8 pentru un album corect, nota 2 pentru lipsa de entuziasm a trupei de a face ceva la adevăratul ei potențial.

01 VOODOO
02 RUGACIUNEA SOLDATULUI
03 CALATORIA