Cronica Rockstadt Extreme Fest 2022

Autor: Sisanu, 15 August 2022

Cronica Rockstadt Extreme Fest 2022Rockstadt Extreme Fest 2022 a adus 51 de trupe pe cele 2 scene de la baza cetatii Rasnov.
O premiera fata de ultimii ani a fost faptul ca nu a plouat! Bine, a picurat cateva minute, insa nu se poate considera ploaie. A fost o editie cu vreme buna, iar pompierii au avut grija sa racoreasca publicul in cele mai calde momente ale zilei.

Am vazut mai multe imbunatatiri fata de editiile trecute, semn ca s-a acordat mai multa atentie la partea organizatorica. Anul acesta nu au mai fost paie pe jos, zona de festival fiind mai bine pregatita, cu asfalt si pietris.

Cardurile reincarcabile au functionat excelent, au fost suficiente optiuni de mancare/deserturi si chiar daca uneori se facea coada cam mare la bauturi, daca te duceai sa te "aprovizionezi" dupa inceperea concertelor cozile erau ceva mai mici. Poate anul urmator se vor face mai multe puncte de vanzare si pentru bauturile calde.

Programul s-a respectat aproape la minut, cu exceptia a 2 modificari de ultim moment: In Mourning si Cattle Decapitation nu au mai putut ajunge la festival.
Publicul nu a fost asa numeros la trupele din deschidere, pentru ca multi se adaposteau de caldura la corturi sau la umbra turnurilor de sunet. Au facut exceptii pentru anumite trupe, unde pur si simplu nu puteai ramane indiferent :))) Aici ma refer la trupe precum Don Gatto si Serrabulho, care, chiar daca au fost primele trupe din a doua zi, au avut un show demential.

Prima zi a fost deschisa de trupa Blacksheep, o alegere potrivita pentru a incepe festivalul cu rock si energie. Din prima zi ne-au ramas in suflet show-urile celor de la Gothic si Celelalte Cuvinte, 2 trupe profesioniste care au sunat excelent. Dupa lasarea serii, cei de la Death Angel si Cargo au incins spiritele pentru headliner-ul serii: Cradle Of Filth. Trupa nu a sunat atat de bine live cum m-am asteptat, insa show-ul a fost unul de vazut. Din punct de vedere al sunetului totul mi s-a parut un pic cam tare in prima zi. Din a doua zi acest lucru s-a mai corectat.

Ziua 2 a venit cu mai multa voie buna si trupe mai grele. Prima trupa a zilei a fost Don Gatto, o trupa din Ungaria care stie sa faca show. Fotografii au intrat de la prima piesa, iar chitaristul a spus ca nu a mai vazut niciodata atatia fotografi laolalta :))) Intre piese (care au sunat chiar bine!) am avut parte de mici glumite, dintre care cea mai simpatica a fost cea despre bannerul trupei din spatele scenei: little band - little banner, haha! Pana la sfarsitul show-ului atat vocalul cat si chitaristul au ajuns sa cante in public.
Urmatoarea trupa a amplificat efectul de feel-good cu mingi, o majoreta pe scena, plute gonflabile si confetti. Serrabulho stiu sa faca show, iar publicul iubitor de grindcore nu a stat locului deloc. Pe alocuri chiar si vocalul a participat la un mosh-pit enorm. La ultima piesa s-a facut si un "ass of death", adica un wall-of-death, insa cu fundul :)) gasiti materiale pe pagina de facebook a trupei. Despre public si costumatiile lor ingenioase nu vorbim, insa va invitam sa va uitati la galeriile foto de pe site-ul nostru.
Cei de la Orbit Culture au sunat excelent, aducand stilul melodic-death / groove-metal din Suedia pe scena Adrian Rugina.
Decapitated si Carcass au oferit o adevarata lectie de muzica, cu un show completat de un spectacol de lumini pe masura. Headliner-ul serii - Bullet For My Valentine - este o trupa din UK, formata in 1998. De-a lungul carierei sale trupa a lansat multe hit-uri, motiv pentru care fanii din primele randuri au cantat fiecare vers pana la sfarsitul concertului.

A treia zi de festival a venit cu mai multe aparitii: Panzerfaust, Psykup, Uada, Necrophobic. Trupe care cu siguranta stiu sa faca show si sa "pozeze" pentru public. Cei de la Panzerfaust au venit "manjiti" de noroi pe scena (chiar mirosea pe masura as putea spune), iar vocalul - care a stat mare parte a show-ului in spatele tobosarului - l-a suparat pe tehnicianul de scena atunci cand a scapat (intentionat) microfonul de pe scena... Cei de la Psykup au parut un pic dintr-un alt film, cu un stil mai experimental, insa care te facea sa dai din cap. UADA au venit cu cagule pe fata si au avut un show de black metal adecvat. Nu stiu cum au rezistat pe caldura aceea insa au sunat excelent.
Aparitia zilei (pentru mine) a fost reprezentata de cei de la Necrophobic. Pictati pe fata cu corpse paint si costume de piele, fiecare in parte poza pentru public, cu fete, posturi si grimase pe masura stilului abordat: Stockholm death / black metal. Am devenit fan instant. Se vede ca trupa activeaza de mult timp (din 1989!), iar show-ul a fost unul de exceptie.
O alta trupa "veterana" - Overkill - a adus stilul Thrash Metal direct din New York / New Jersey. Chitaristii au "lovit" publicul precum un fulger cu pene de chitara. Daca pur si simplu au vrut sa ofere pene fanilor din primele randuri sau daca i-au deranjat fotografii intr-un numar destul de mare, asta nu am de unde sa stiu.
Au urmat cei de la Kataklysm si Lamb Of God, 2 trupe care nu mai au nevoie de nicio prezentare. Am vrut sa ii prind intr-un concert de multa vreme si ma bucur ca am avut ocazia sa le vad pe ambele la REF 2022.

Cei de la Vorkuttah au deschis ziua 4 a REF 2022. Trupa e destul de tanara insa a reusit sa stranga public in fata scenei, chiar daca afara erau circa 30 de grade. Cei de la Black Tooth au adus un pic din spiritul trupei Pantera, ba chiar au cantat si celebra piesa Walk. Stilul trupelor Aviana si Dyscarnate nu m-a prins foarte tare, si dupa un pranz copios am asistat la show-ul Darvaza. Niste "suparati vopsiti pe fata" asa cum am auzit pe cineva in public :)) Vocalul a fost o "aparitie", asta e cert. Toti membrii trupei se miscau in lung si in latul scenei si, din punct de vedere muzical, nu am ce sa le reprosez. Dupa show-ul Hacktivist au urmat cei de la Rotting Christ. Se vede ca trupa are multi fani in Romania. Toti oamenii s-au adunat pentru acest concert, care a fost unul absolut memorabil. Pentru mine cel putin a fost concertul serii. Trupa a fost intr-o forma excelenta si a cantat multe din melodiile consacrate.
Unleashed este o alta trupa "veterana" din Stockholm care abordeaza stilul death metal inca din anul 1989. Vocalul e si bassist-ul trupei, un lucru care mie mi s-a parut intotdeauna dificil (sa canti la bass si voce in acelasi timp).
Heaven Shall Burn a fost co-headliner-ul serii, pregatind publicul pentru show-ul Kreator. Daca cei de la Heaven Shall Burn au stralucit prin muzica lor, cei de la Kreator au adus iarasi flacari si fum pe scena de la REF. Old school Trash Metal, asa cum ar trebui sa sune.

Dupa 4 zile intense iata ca a venit si sfarsitul: ziua 5 a Rockstadt Extreme Fest 2022. Ziua a fost deschisa de trupele Nobody's Straight din Franta si Nest Of Plagues din Ungaria.
"Atractiile zilei" pentru mine au fost cei de la Mephorash, Kampfar si Blind Guardian.
Daca cei de la Mephorash au adus stilul Black Metal tocmai din Suedia, cei de la Kampfar au reprezentat Norvegia prin stilul Pagan Black Metal. Mai toate trupele au venit cu un banner in spatele scenei insa cel de la Kampfar mi s-a parut genial. Layout-ul si culoarea au "ajutat" partea vizuala, felul in care erau imbracati cei din trupa si culorile alese pentru jocurile de lumini.
Angelus Apatrida abordeaza stilul Thrash Metal si vin din Spania. Cu toate ca nu sunt mare fan thrash metal, au un stil aparte care m-a facut sa stau la tot concertul.
Blind Guardian a fost - pentru mine - adevaratul headliner al serii. Cu o precizie nemteasca trupa a cantat piese precum "Into The Storm", "Welcome to Dying", "Theatre of Pain", "Ashes to Ashes", insa si melodia mea preferata "The Bard's Song". Vocalistul Hansi Kürsch a venit foarte bine dispus. Acesta ne-a impartasit ca a venit pregatit in taramanul lui Dracula, ca a mancat mult usturoi si ca si-a instruit colegii sa fie foarte atenti la vampiri. :) Concertul a fost executat impecabil, trupa avand cel mai bun sunet al serii.

La ora 12 a avut loc un spectacol traditional de artificii, iar apoi a urmat headliner-ul serii: Behemoth.
Trupa a fost formata in 1991 si a jucat un rol important in stilul de metal extrem din scena poloneza.
O poveste interesanta despre trupa are loc in luna iulie 2007. Comitetul polonez pentru aparare impotriva sectelor a distribuit mai multor oficiali polonezi o lista de trupe care ar fi promovat satanismul si crima. Criticii acestei politici vad in primul rand acest lucru ca o incalcare a libertatii de exprimare. Lista nu a intrat în vigoare, iar Behemoth are voie sa cante liber in Polonia.
Nu au venit cu toata recuzita (flacari, stative speciale), dar show-ul a fost tipic Behemoth, au sunat bine si au incheiat in stil mare o noua editie a festivalului.

Setlist Behemoth
  1. Ora Pro Nobis Lucifer