Cronica Posada Rock 2023

Autor: Sisanu, 8 Septembrie 2023

Cronica Posada Rock 2023Posada Rock 2023 ne-a ademenit la Campulung Muscel cu niste trupe foarte dragi noua. Am vrut sa ii vad pe cei de la Crematory de foarte mult timp, iar lineup-ul de anul acesta, cu trupe precum Soen, Septicflesh si Carcass, ne-a convins sa mai facem inca un road trip, chiar daca festivalurile din aceasta vara ne-au consumat puterile (si zilele de concediu).

Din pacate nu am gasit o cazare langa stadion pentru tot grupul, insa nici zona unde am ajuns nu a fost chiar rea. Am stat undeva la marginea localitatii Valea Mare Pravăț, intr-o zona foarte linistita si cu o terasa generoasa, numai buna pentru editat poze si relaxat dupa si inainte de concerte.

Intrarea s-a facut pe langa stadion, destul de rapid si fara probleme. La intrare am remarcat zona de mancare si bauturi, vis-a-vis de o zona acoperita cu mese si banci. Inainte de prima trupa din concurs publicul nu era asa numeros, insa pe masura ce s-a lasat seara au inceput sa se adune din ce in ce mai multe persoane in fata scenei. Optiunile nu au fost atat de generoase in materie de mancare, insa preparatele au fost proaspete si gustoase. Pe viitor nu ar strica niste optiuni pentru vegetariani si niste... pateuri de la Patiseria Iepurasul :D. De asemenea, mi-a lipsit un ceai cald seara, cand se lasa frigul.

Fiind un festival concurs, trupele din competitie au cantat inaintea trupelor consacrate, in primele 2 zile de festival, iar in a treia zi a avut loc festivitatea de premiere. Acest model de concurs permite trupelor sa se afirme si sa castige atat experienta cat si fani noi, impartind afisul cu artisti internationali bine cunoscuti.

Ungoliath, Wildchild, Neon Prophecies, The Groovy Bastards, Leather Brigade si Crimena au fost trupele ce au cantat in cadrul primei zile de concurs. Cateva din aceste trupe au deja experienta pe scena si acest lucru s-a vazut in prestatiile lor live.
Cei de la Ungoliath abordeaza un symphonic death metal cu diverse influente. Daca au inceput un pic mai timid, spre finalul prestatiei deja se simteau ca acasa pe scena. Poate ca ar mai fi de lucru un pic la prezenta scenica, insa baietii au sunat chiar bine.
Cei de la Wildchild au schimbat stilul catre stoner-rock, cu influente de alternative, blues si classic rock. Cele doua chitari s-au completat destul de bine pe scena, iar vocea a fost bine pusa in valoare. Per total au fost printre trupele noastre favorite din aceasta zi.
Bineinteles ca nu putea lipsi stilul djent / deathcore, acesta fiind adus pe scena de trupa Neon Prophecies. Cu circa 4 ani de experienta, recitalul presarat de growl-uri si breakdown-uri a decurs fara probleme.
The Groovy Bastards au schimbat din nou stilul muzical, combinand elemente de funk, blues si jazz intr-un stil fusion, cu un strop de feel-good. Ultima oara cand am apucat sa ii vad live au avut alt bassist. Judecand dupa zambetul de pe fetele lor, cred ca toti s-au simtit excelent pe scena. Parca ceva nu s-a legat totusi, poate bass-ul a fost dat prea tare pentru gusturile mele. Juriul le-a acordat premiul 2!
Leather Brigade a fost o supriza pentru mine, in sensul pozitiv al cuvantului. Look-ul lor a contribuit foarte mult la prezenta scenica, iar viteza cu care au executat cantecele a fost impresionananta. Au sunat excelent, combinand thrash-ul cu elementele de speed metal, cu o atitudine punk. Si publicul parca s-a dezmortit, incepand sa faca mici circle-pit-uri. Celelalte trupe erau si ei in public si incurajau toate trupele, un gest foarte frumos si normal, as spune eu. Baietii de la Leather Brigade au castigat locul 3 in cadrul competitiei, Leather Brigade, Premiul ”Zaharia Rădulică”.
Crimena a fost ultima trupa a zilei participanta la concurs. Experienta si-a spus cuvantul. Baietii din Craiova au sunat foarte legat si au rupt, la propriu, toate normele. Si juriul a simtit asta, motiv pentru care premiul 1 a mers catre ei.

Trupa Doomsday Astronaut a deschis seara recitalurilor cu al lor stil instrumental / progressive. Trupa a castigat marele premiu in 2022, iar acest lucru le-a asigurat un loc in editia din acest an. Waqas Ahmed este un chitarist foarte talentat si acest lucru se simte in compozitiile trupei. 2 dintre colegii de trupa au mai cantat si in alte trupe ce au participat la concurs (insa cu alte tricouri, ca sa ii putem deosebi in poze hehe). Partile de chitara au avut un dialog foarte interesant, cu ruperi de ritm si pasaje de respiro, exact cum ar trebui sa sune o trupa de instrumental ce transmit emotie prin cadrul notelor folosite.

Au urmat pe scena cei de la Royal Hunt. Trupa s-a intors pe scena de la Posada, dupa o pauza de 5 ani. Avand o experienta bogata si milioane de discuri vandutre in intreaga lume, acestia au continuat in stilul progressive, cu influente de neo-classical. Andre Andersen, liderul si compozitorul trupei, are un stil aparte de a compune melodiile. Acesta incorporeaza in fiecare hit cate un refren sau hook care te prinde, si care "semneaza" fiecare melodie in parte. Vocea lui DC Cooper a sunat bine alaturi de celelalte instrumente.

SOEN nu mai are nevoie de nicio prezentare. Este una dintre trupele aflate "pe val" in muzica progressive. Chiar daca au mai fost la Posada, acestia s-au reintors pe scena la invitatia organizatorului, bun prieten cu Joel. Prestatia lor a fost absolut impecabila, iar sunetul a fost pe masura. Nu au lipsit piesele Antagonist, Luncay, Monarch, Trials, Lucidity. Trupa a venit la Bis cu o interpretare proprie a melodiei Snuff a trupei Slipknot, urmata de Lascivious si Lotus. Solistul a avut un moment in care a chemat copiii pe scena, alaturi de Bogdan Ștefan Trîmbaciu, organizatorul evenimentului. Concertul SOEN a marcat si lansarea noului lor album - Memorial.

In a doua zi de concurs i-am putut vedea pe cei de la Imprudent, MBP, Diluvian Collapse, Endless Dark si Serpent Stream.
Imprudent este o trupa din Iasi ce combina stilul industrial metalcore si influente din nu-metal, hardcore si rap-metal. Au inceput ziua cu o energie pozitiva, insa trupa nu mi s-a parut atat de legata pe scena, din punct de vedere al prezentei scenice ma refer.
MBP este o alta trupa cu experienta. Chiar m-am mirat cand i-am vazut ca au intrat in concurs. Cel mai probabil vor sa castige fani noi si poate premii noi in palmares. Trupa a sunat bine, curat, cu o prezenta scenica buna.
Diluvian Collapse a luat marele premiu Posada Rock 2023. Trupa abordeaza un stil deathcore / metalcore cu influente de slam. Trupa are ceva experienta, sustinand concerte inca din anul 2018, cu un album lansat in 2020.
A urmat trupa Endless Dark, o trupa formata in Târnăveni in 2022. Pe sub privirile serioase mai scapa din cand in cand un zambet. Trupa a sunat binisor si are loc sa creasca. Au fost un pic cam timizi.
Ultima trupa din concurs a fost Serpent Stream. Cu niste costumatii parca inspirate din Mad Max, baietii din Iasi au incercat sa faca atmosfera pe scena. Compozitiile lor sunt pe stilul nu-metal cu influente de industrial-metal. Trupa a fost bine primita de public, felicitari pentru costumatie si pentru prestatie!

Primul recital al celei de-a doua seri a apartinut trupei Machiavellian God. Fiind deja o trupa cu experienta, aceasta au sunat fenomenal de bine, poate unul din cele mai bune concerte ale lor la care am avut placerea sa asist. Acestia au un mix interesant de stiluri pe care le imbina cu maiestrie: melodic death mtal, doom, black, atmospheric. Vocea lui Mihu a inchegat foarte bine toate instrumentele iar mixul a fost foarte bun. Am vazut in public oameni care dadeau din cap si se simteau bine, alaturi de trupele participante la concurs.

Cryptosis vin din Olanda si s-au format ca grup in 2020. Cunoscuți anterior în underground-ul metalului european ca Distillator, Laurens Houvast [voce/chitară], Frank te Riet [bas/mellotron/voi] și Marco Prij [tobe] au transformat trupa si spiritul acesteia, rezultând o trupă nou-nouță, tot in domeniul thrash. Compozitiile lor au fost un pic cam repetitive dupa gusturile mele insa au incins bine atmosfera. Nu a trecut mult pana cand s-a pornit si chowdsurfingul!

Septicflesh era une dintre trupele pe care asteptam sa le vad la Posada, insa nu a fost sa fie. Unul dintre membrii a luat covid si trupa a fost nevoita sa anuleze concertul. Cei de la Last Hope din Bulgaria le-au locul in ultimul moment. Trupa a avut o influenta majora in scena hardcore si punk din Bulgaria, inca de la formare, din anul 1995. Muzica lor te indeamna la rebeliune, dat din cap, pogo si crowdsurfing, lucruri care s-au si intamplat (mai putin rebeliunea :P). La show au asistat un numar destul de mare de politisti si jandarmi, un lucru care mi s-a parut cel putin amuzant. Am vazut fortele de ordine care se uitatu cu mirare si suprindere cum tinerii aleargau prin pit fericiti, dupa ce au facut crowdsurfing, in timp cei de pe scena se auzea "F#ck police "... :))) Superb! Totul a decurs fara niciun eveniment neplacut iar baietii au facut un mega-show. Chiar si luminile au fost bune.

Au urmat cei de la Carcass. Trupa englezeasca de metal extrem din Liverpool se afla printre pionerii stilurilor grindcore si melodic death metal. Show-ul lor a fost impecabil din toate punctele de vedere. Trupa are un fanbase destul de serios; multi prieteni de ai mei au venit special sa ii vada pe cei de la Carcass.

Ziua 3 a inceput cu ploaie. Festivitatea de premiere a fost transmisa si live, asa ca nu am ratat momentul anuntarii castigatorilor.
Juriul format din Cristi Gram, Lenți Chiriac, Andy Ionescu, Mihai Ilie, Vlad Bușcă, Bogdan Prundeanu, Denis Uță, Bogdan Trîmbaciu și Răzvan Brăileanu a decis următorii premianți:
  • Marele Premiu, în valoare de 10.000 de lei - DILUVIAN COLLAPSE
  • Premiul I, în valoare de 7.500 de lei - CRIMENA
  • Premiul al II-lea, în valoare de 4.000 de lei - THE GROOVY BASTARDS
  • Premiul al III-lea, în valoare de 2.500 de lei - LEATHER BRIGADE
  • Premiul ”Zaharia Rădulică”, în valoare de 1.000 de lei - SERPENT STREAM.
Trupa L.O.S.T. a inceput in forta, si chiar daca afara ploua, publicul s-a strans in fata pentru a-i asculta. L.O.S.T. a lansat un nou single, ”No Soul”, in luna iunie a acestui an. Grafica a fost realizata de Costin Chioreanu si s-a regasit si pe tricourile de la merch. BB Hanneman a fost foarte comunicativ cu publicul, iar din punct de vedere muzical trupa a sunat inchegat. Spre finalul recitalului ploaia a inceput sa dea semne ca nu mai tine mult.

Crematory este unul dintre motivele care m-a determinat sa vin la Posada in acest an. Este una din trupele pe care le ascultam in heavy rotation acum ceva ani. Concertul lor m-a umplut de energie si de o stare de bine pe care nu o pot explica. Pur si simplu muzica lor m-a tinut cu "pielea de gaina" de la primul acord pana la ultima piesa. De asemenea, a fost prima trupa care a venit la BIS. Nu au cantat Caroline, insa Tears Of Time m-a uns pe suflet. Per total, pentru mine, a fost cel mai reusit show din tot festivalul si abia astept sa ii revad in viitor. Bineinteles ca nu am putut pleca cu mana goala, asa ca am dat o tura pe la merch si mi-am luat si un tricou. Pana la urma asa puteti sustine trupele, mici si mari, prin cumpararea biletelor si prin cumpararea de merch.

Festivalul a fost incheiat de cei de la Sodom. Alaturi de nume mari precum Kreator, Destruction si Tankard, Sodom e considerata una din cele "The Big Four" ale stilului Teutonic Thrash Metal. Trupa va lansa in curand un nou album, denumit "1982", album ce e programat a fi lansat pe 10 noiembrie 2023. S-a facut crowdsurfing la greu, iar prin public i-am vazut si pe cei de la Crematory, ce cantau fiecare vers alaturi de trupa de pe scena.

Atmosfera a fost una relaxata, mi-a placut foarte mult ca au fost putine trupe in recital (in afara concursului) pentru ca am reusit sa ma bucur de experienta concertului live, fara ca aceasta sa devina un maraton. De asemenea, ne-am intalnit cu prieteni dragi, cu care am putut schimba o vorba in momentele dintre trupe. Merch a fost suficient, atat oficial, cat si cu multe alte trupe.

Nu stiu cum de nu am ajuns pana acum la Posada... aceasta editie a fost una reusita si cred ca voi mai reveni! Felicitari pentru organizare, ne vedem la anul!