Cronică de concert Sur Austru în club Quantic, 21 aprilie 2023

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 22 Aprilie 2023

Cronică de concert Sur Austru în club Quantic, 21 aprilie 2023Una dintre trupele din undergroundul românesc cu cea mai surprinzătoare creștere de la un album la altul este cu siguranță Sur Austru. Formată în 2018, în Arad, cu două albume foarte bune la activ, "Meteahna timpurilor" din 2019 și "Obârșie" din 2021, trupa se pregătește de lansarea în curând a unui nou album numit „Datura Străhiarelor”. Acesta este și pretextul concertului de aseară, 21 aprilie, din club Quantic. Trupa a prezentat acest album live, într-un eveniment special, bine pus la punct, care a constat nu doar în interpretatea pieselor, ci și într-o prezență scenică deosebită. În deschidere au fost Katara, Moribund Oblivion și Korry Shadwell.

Seara a început cu concertul trupei Katara puțin după ora 18.30, în fața unui public nu foarte numeros la început. Trupa este una binecunoscută metaliștilor români și nu este prima dată când o văd live, ultima dată fiind tot în deschidere la Sur Austru, acum doi ani. Katara a luat ființă la Arad, în 2014, a debutat cu un album, "The End" în 2018 și în 2022 a scos un nou album, "My November", care s-au bucurat de ceva succes printre ascultătorii de death metal melodic. Îmi place că este una dintre trupele care știe să folosească în mod inteligent vioara și acesta este un mare plus și oferă compozițiilor o latură mai melancolică. Live trupa a sunat beton și m-am bucurat să văd că s-au strâns din ce în ce mai mulți oameni care au făcut o atmosferă numai bună pentru o trupă care merită ceva mai multă vizibilitate.

Nu sunt mai deloc familiarizat cu metalul turcesc, nu cred că e oricum o scenă foarte mare, așadar faptul că aseară am putut vedea o trupă turcă pe scenă a fost destul de inedit, mai ales una care cântă black metal. Recunosc că nu ascultasem deloc înainte, așadar surpriza a fost cu atât mai mare. Moribund Oblivion cântă și scoate albume, șapte la număr, încă din 1999, iar cel mai recent disc se numește „Endless” și apărut în 2020. Anul acesta trupa a scos un e.p. numit „Time is an illusion”, de pe care au și cântat piesa eponimă. Trupa abordează un black metal modern, cu accente melodice. Pe scenă au cântat bine, fără a face neapărat spectacol, dar am apreciat că au vorbit cu publicul, au mulțumit pentru susținere și și-au văzut de treabă. primirea publicului a fost una foarte entuziastă.

A urmat Korry Shadwell despre care nu știam nimic până să urce pe scenă și nici acum nu știu foarte multe. Trupa formată în jurul solistei cu același nume, alături de fostul chitarist Rage, Victor Smolski, este o apariție parcă din anii '80, cântă un heavy metal clasic, curat, fără să aducă ceva nou. Piesele sună destul de ok, nimic special, iar vocea este bunicică. Mi-a plăcut mult entuziasmul trupei, venită tocmai din Germania pentru a cânta în Quantic. Oamenii au încercat să facă show, au comunicat cu publicul și în general a fost un concert plăcut. După două trupe de metal extrem, trupa germană a fost ca un plăcut interludiu și oamenii din public pare că s-au simțit bine. Korry Shadwell are un singur album, „A Message For You”, lansat independent în 2019, și a cântat piese de pe acesta, dar și deloc surpronzător, un cover Taylor Dayne, „Tell it to my heart”, destul de fun de ascultat. Înspre final, Smolski a avut un moment solo foarte fain, urmat de încă două piese ale trupei.

Sur Austru a urcat pe scenă la 22.40 fix și a cântat aproape o oră și jumătate, piese de pe cele două albume, dar și de pe albumul ce va veni cândva anul acesta. Trupa a fost într-o formă de zile mari, cu multă energie care s-a văzut și s-a simțit atât pe scenă, cât și în fața ei. Trupa are fani foarte dedicați, care trăiesc fiecare moment al trupei lor preferate, cumpără toate modelele de tricouri, C.D.-uri și în general nu ratează niciun concert. Pe scenă, Sur Austru cântă de parcă viața lor ar depinde de asta, nu se opresc din a crea un moment deosebit și au destul talent cât să te țină multă vreme în priză. Nu au făcut pauze prea mari între piese, au ridicat ștafeta cu fiecare piesă și au lăsat „hiturile” înspre final, pentru a avea parte de o încheiere ca la carte, în urlalele și aplauzele publicului.