Cronică de concert Sirenia în Quantic, 16 februarie 2024

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 17 Februarie 2024

Cronică de concert Sirenia în Quantic, 16 februarie 2024Jumătatea lunii februarie, imediat după Valentine's Day, a adus în clubul Quantic un concert de gothic metal alături de formația norvegiană Sirenia. Trupa revine în România după show-ul de anul trecut de la Artmania, când a cântat fără Emmanuelle Zoldan la voce, care nu a putut ajunge și a fost înlocuită de o altă solistă, italianca Alessia Scolletti. Nu am fost la acel concert, așadar m-am bucurat să aflu că trupa va cânta din nou în București și, cum este una dintre puținele trupe din această zonă muzicală care încă îmi place, am decis să merg la concert. Nu am regretat, a fost chiar mai bine decât mă așteptam. Trupa își promovează cel mai nou album, 1977, lansat anul trecut. Albumul are o tentă mai melodică și ușor mai comercială față de precedentele, dar păstrează sound-ul ușor de recunoscut al trupei formate de către Morten Veland în 2001 și este al 11-lea din cariera trupei. În deschidere a fost trupa bulgară de symphonic power metal Bendida. A fost destul de multă lume și o atmosferă plăcută de concert, cu oameni cărora le-a plăcut ce se întâmplă pe scenă și care au susținut trupele, cumpârând merch, care a fost din belșug.

Bendida din Sofia, Bulgaria, a fost formată în anul 2008, dar de abia în 2017 trupa a reușit să scoată albumul de debut, Goddess of the Moon, urmat în 2020 de către First of the Heroes. Trupa este formată din opt membri și iese în evidență mai ales prin instrumentul de suflat, anume trombonul, care oferă un sound epic pieselor. Vioara și violoncelul aduc melodiilor un strop în plus de noutate și ajută la crearea unui sunet mult mai plin. Piesele sună puțin cam nefinisate pe alocuri, pare că toate aceste instrumente nu se acompaniază mereu așa cum ar trebui și nici vocea nu iese foarte mult în evidență în momentele în care ar fi nevoie, atunci când se ajunge la un climax instrumental. Totuși, ar fi nedrept dacă aș spune că nu mi-a plăcut concertul bulgarilor, ba din contră, au fost câteva piese care au ieșit în evidență și câteva solo-uri de chitară și intervenții ale trombonului pe care le-am găsit foarte reușite. Cred, de asemenea, că toți sunt buni instrumentiști, doar că uneori sunetul nu este chiar atât de unitar și de compact pe cât ar trebui. Totuși, a fost un recital bun și ne-a pregătit pentru trupa serii.

Sirenia a cântat fără basist, dar acest lucru nu a contribuit în mod radical la performanța trupei pe scenă. Probabil părțile de bass au fost preînregistrate și astfel, trupa a putut să-și susțină în voie concertul. Spuneam că Sirenia este una dintre puținele trupe de gothic metal care a menținut un standard destul de ridicat și fiecare album a fost dacă nu mai bun, cel puțin la fel de bun ca precedentul. Ce iese în evidență la Sirenia este mai ales chitara melodică, iar live aceasta sună chiar mai bine, nu mai zic de vocea superbă a solistei, care a fost argint viu toată seara, s-a plimbat pe toată scena, a vorbit cu publicul și a cântat nemaipomenit de bine. Nici al doilea chitarist al trupei nu a fost mai prejos, la un moment dat a și coborât de pe scenă și a cântat în mijlocul oamenilor, spre deliciul fanlor, care s-au fotografiat cu el și l-au aplaudat.

Trupa a cântat piese din întreaga carieră, cele care au ieșit în evidență de-a lungul anilor și care au reprezentat deliciul fanilor, care unii dintre ei, au cântat melodiile vers cu vers, dar și un cover al piesei „Voyage, voyage”, cântată de Desireless, care a fost foarte bine primită de către public. Trupa n-a cântat piese care să implice și vocea masculină prea mult, dar oricum acesta sunt mai rare în cariera trupei și nici nu sunt napărat cele mai apreciate. Sirenia este o trupă care chiar știe să facă atmosferă, știe să țină publicul în priză și nu prea poți să stai nemișcat, ceea ce e foarte bine, doar nu te duci la un concert metal ca să stai pe margine. Înspre final, pe ultimele piese, trupa parcă a fost și mai intensă, și mai pusă pe a face atmosferă și ne-a lăsat dorind și mai mult. A fost un super concert, mult mai bun și mai calitativ decât mă așteptam și cu siguranță dacă trupa va mai reveni la nou, voi reveni și eu în public.

Setlist Sirenia :
  1. Seti (intro)
  2. Addiction No. 1