Cronica de concert Scorpions sau cum rockul a cucerit Bucurestiul, Romexpo, 14 decembrie 2013

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 15 Decembrie 2013

Sfârșitul de an a venit cu unul din cele mai așteptate concerte rock, al unei trupe vechi, încă foarte iubită de public, care de fiecare dată când a venit în România s-a bucurat de un succes de invidiat. Este vorba de germanii de la Scorpions, care în ciuda faptului că au anunțat de mai multe ori că se retrag, au continuat să scoată albume, cel mai nou fiind Sting in the Tail (2010), și să țină concerte. Aseară se lăsase ceața peste București și frigul cam mușca din carne, dar nu mică mi-a fost surpriza să dau peste o coadă imensă la intrarea în Romexpo, semn că va fi full house. Și a fost, până la începutul concertului Romexpo era neîncăpător și oameni de toate vârstele așteptau să se bucure și să cânte alături de trupa lor preferată. Locația a fost bine aleasă, din punct de vedere tehnic nu au fost probleme, concertul s-a desfășurat conform planurilor, dar mi s-a părut cam scump 5 lei pentru garderobă și 7 lei un jeton cu care să-ți iei o bere, un suc, o cafea. Era destul de răcoare înăuntru și cei mai mulți oameni și-au păstrat hainele pe ei. Am apreciat faptul că, în dulcea tradiție germană, transferată pentru o seară și românilor, concertele au început la ora stabilită. Deseori se întâmplă invers, dar nu a fost cazul aseară.

În deschiderea Scorpions, începând cu ora 20.00, au cântat cei de la Trooper. O trupă care nu mai are nevoie de prezentare, cu fanii ei die hard, dar și cu detractorii, care șușoteau prin public: "iar Trooper, ăștia sunt peste tot!", dar un lucru nu-l poate infirma nimeni: oamenii sunt buni în ceea ce fac, și-au construit un nume, știu să facă un show de calitate și au fost printre puținii care au înțeles cum să se "vândă", cum să se promoveze, cum să ajungă în topul preferințelor. Și concertul de aseară a fost un bun început al unei seri de iarnă cu rock și multă energie.

Credeam că vor cânta o oră, cam acesta este de obicei timpul acordat trupelor de deschidere, însă Trooper a cântat o jumătate de oră, îndeajuns cât să ne treacă prin cele mai cunoscute piese ale lor. Au început cu Liceul cimitir și ne-am putut bucura și de prezența pe scenă al câtorva fete, în rol de majorate, care să mai încingă puțin atmosfera, dar și de vocea lui Mihai "Miță" Georgescu, solistul trupei Bere Gratis, invitat special să cânte, împreună cu Coiotul, piesa Zi de zi. Vocea lui Miță este foarte bună și colaborarea dintre cei doi a fost un succes. Mi-ar plăcea să văd că Bere Gratis se relansează, a fost una din trupele bune ale României și cred că ar putea recuceri cu succes scena. Piesa cântată împreună cu Trooper a avut un impact bun asupra publicului, semn al unei colaborări fructuoase între Miță și Trooper. Aceștia au mai cântat și: Tari ca munții (despre care am aflat, în glumă, că este "imnul național al României") sau Nu mai contează.

După jumătate de oră, la ora 21.00, în aclamațiile publicului, Scorpions a urcat pe scenă și a început unul din concertele acelea despre care știi de la început că vor ieși bine, ești convins că te vei distra, că te vor emoționa și că toată lumea va fi mulțumită. Scorpions a fost și este o trupă pentru marele public, cu piese compuse pentru a fi cântate pe scenă, în fața publicului sau puse baruri sau în mașină. De fiecare dată când i-am ascultat mi-am imaginat că multe din piesele lor sunt perfecte pentru o scenă clasică, pe care o mai vedem în filme câteodată: o autostradă lungă, aproape pustie, o mașină decapotabilă, care rulează cu viteză, încărcată cu trei-patru oameni, printre care cel puțin o femeie frumoasă, care trage din țigară, bea dintr-o sticlă de whisky și o melodie Scorpions urlă în boxe, reprezentând sunetul libertății, sunetul clasic de heavy metal. Și exact asta am primit aseară, pentru două ore, rock german ca la carte.

Rudolf Schenker (chitară, backing vocals), Klaus Meine (voce), Matthias Jabs (chitară, backing vocals), James Kottak (tobe, backing vocals) și PaweÅ"š MÄ"¦ciwoda (bass, backing vocals) au cântat aseară cele mai cunoscute piese din cariera lor, dar și unele mai noi, pentru un public care chiar se bucura de ceea ce se întâmplă. Trupa a fost la înălțime și așa cum se mai practică la concerte, toboșarul și unul din chitariști au avut momente solo în care au demonstrat cum se supune un instrument în așa fel încât să scoată sunetul pe care publicul îl iubește. Klaus Meine, cu nelipsita lui bască pe cap, a demonstrat că vocea lui este în cea mai pură și perfectă stare de funcționare și în afară de cântat a comunicat bine cu publicul și a făcut chiar câteva glume. Cu toții au arătat că, în ciuda vârstei, sunt încă tineri în spirit și le curge în continuare rock prin sânge. Cu siguranță este și mult teatru la mijloc, dar acesta este un plus, semn că oamenii chiar își dau interesul să ofere un show cât mai bun, dar se simte și faptul că le place cu adevărat să fie pe scenă, că la asta se pricep cel mai bine și că doar acolo, în fața oamenilor, sunt în zona lor de confort.

Nu cred că a plecat nimeni nemulțumit, mai ales că au cântat și Wind of Change, una din piesle așteptate cu nerăbdare de toată lumea. Din punctul nostru de vedere, acest concert, parte din turneul Rock 'n' Roll Forever Tour,  a fost un succes!

Din setlistul Scorpions: Sting in the Tail, Is There Anybody There?, Coast to Coast, Loving You Sunday Morning, The Best Is Yet to Come, Send Me an Angel, Holiday, Raised on Rock, Blackout, Big City Nights, Still Loving You, Wind of Change.