Cronică de concert Nightwish la Romexpo - 1 August 2022

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 2 August 2022

Unul dintre cele mai așteptate evenimente ale verii, după KISS, Slipknot, Judas Priest, Sabaton și altele a fostCronică de concert Nightwish la Romexpo - 1 August 2022 concertul Nightwish, din cadrul turneului HUMAN. :II: NATURE, care dă și titlul celui mai nou album al trupei, lansat acum doi ani, în 2020.

Concertul a fost un eveniment METALHEAD & BestMusic Live Concerts și este primul show al trupei în România de la cel din 2018. Showul a avut loc la Romexpo,în Parcarea C, condițiile fiind asemănătoare cu cele de la concertul Slipknot de pe 20 iulie. Și aseară, pe 1 august, au fost peste zece mii de oameni prezenți și nu au fost probleme majore. Din când în când au fost mici întreruperi pe ecrane și uneori nu s-a auzit chiar foarte bine, mai ales în spate, la categoria C, dar complexitatea muzicii Nightwish, profesionalismul tuturor membrilor trupei și vocea excelentă a lui Floor Jansen au salvat seara și până la urmă chiar a fost un concert de ținut minte. Din păcate trupa a venit cu avionul și nu a putut aduce merch, lucru care a fost un minus pentru foarte mulți fani care voiau să mai cumpere un tricou, un vinil, un CD, dar sperăm că la următorul situația va fi diferită.

Seara a început cu trupa Mister Misery din Suedia, care a fost formată în anul 2018 și are două albume lansate, Unalive (2019) și A Brighter Side of Death (2021). Trupa a avut merch și cele două albume au putut fi cumpărate sub formă de vinil împreună cu mai multe modele de tricouri. După concert, înainte ca Nightwish să urce pe scenă, membrii trupei au venit la stand și au făcut poze cu fanii, care au primit și autografe. Mister Misery este o trupă de horror metal modern, cu accente melodic death metal și chiar metalcore, cei patru membrii sunt pictați cu alb pe față, ca niște fantome și în general întregul lor concept este de morți vii/fantome și despre asta și cântă, printre altele. Cele două albume ale lor sunt chiar bune și pe scenă a dat un spectacol de zile mari.

Chiar dacă nu au avut efecte pirotehnice sau de alt fel, ca Nightwish, au făcut un show pe cinste și am observat că lumea a reacționat bine. În general publicul la trupe precum Nightwish este mai „cuminte”, sunt multe familii, mulți copii, adolescenți sau oameni trecuți de patruzeci, cincizeci de ani, care nu asculte neapărat muzici mai extreme, dar la Mister Misery s-a sărit, s-a dat din cap și întreg show-ul lor a fost bun. Mi-ar plăcea un concert de club cu ei și cu alte trupe de genul, precum Motionless in White sau Black Veil Brides. Au cântat piese precum Mister Hyde, Strangeland, Buried, Legion, Clown prince of hell, Under the moonlight, My Ghost sau Ballad of the headless horseman.

Despre Nightwish se pot spune multe lucruri, trupa s-a schimbat de mai multe ori de la formarea în 1996 și de la lansarea albumul de debut (Angels Fall First, 1997), dar calitatea a rămas constantă, trupa chiar a evoluat din punct de vedere muzical și din punctul de vedere al prezenței scenice, al show-ului. Eu văd două perioade destul de diferite, primele cinci albume cu Tarja Turunen la voce și a doua perioadă, următoarele patru albume, două cu Anette Olzon și două (până acum) cu Floor Jansesn. Chiar și Nightwish vede două perioade, întrucât au denumit ultimul DVD live/CD live cu Tarja Turunen la voce End Of An Era (2004). Unii zic că perioada aceasta este cea mai bună, alții că cea de după, mai ales cea de acum, eu susțin că acum muzica lor este mult mai complexă, sunt muzicieni mult mai maturi, dar primele albume au o atmosferă care nu se mai regăsește acum, iar de când cu plecarea (sper că nu permanentă) a lui Marko Hietala unele piese nu le mai cântă live și e de înțeles de ce.

Totuși, să dăm Cezarului ce-i al Cezarului și să recunosc că, în ciuda faptului că mi-aș fi dorit mai multe piese de pe primele albume, așa cum au fost în concertul din 2018, show-ul de aseară a fost unul extrem de intens, cu multe momente de pus în ramă. Au cântat piese mai ales de pe ultimele albume și mai ales ultimele două, trei piese au fost trăite, nu cântate. Pe Ghost Love Score și The Greatest Show on Earth, două piese lungi și complexe, emoțiile au fost la cote maxime și pe scenă și în public, mai ales pe pe melodia de pe albumul Endless Forms Most Beautiful când au fost proiectate imagini filmate de-a lungul unui secol, cu vocea lui Richard Dawkins pe fundal și cu versurile „We Were Here” și la un moment dat a apărut o poză cu Alexi Laiho de la Children of Bodom, care a murit în 2020 și căruia Nightwish i-a adus un omagiu. Întreg concertul a fost unul foarte bun, iar Tuomas Holopainen (clape), Emppu Vuorinen (chitară), Jukka Koskinen (bass, voce), Troy Donockley (instrumente tradiționale), Floor Jansen (voce!) și Kai Hahto (tobe) au lăsat măcar un gram de suflet pe scena de la Romexpo. Au promis că revin, mai ales că au spus pe scenă că publicul românesc de aseară a fost probabil cel mai bun din ultimii cincisprezece ani. Chiar și dacă e o exagerare, tot înseamnă ceva!

Setlist Nightwish:

(Song played from tape) Music (Percussion intro)
  1. Noise