CRONICA DE CONCERT MGŁA, IN TWILIGHT'S EMBRACE SI ODIUM HUMANI GENERIS IN CLUB QUANTIC, 13 SEPTEMBRIE 2022

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 14 Septembrie 2022

Scena poloneză de metal este din ce în ce mai puternică în ultimii ani. Ne putem gândi doar la Behemoth, trupăCRONICA DE CONCERT MGŁA, IN TWILIGHT'S EMBRACE SI ODIUM HUMANI GENERIS IN CLUB QUANTIC, 13 SEPTEMBRIE 2022 care a depășit toate granițele sau să nu mai vorbim despre Batushka (ambele trupe sau câte mai sunt acum), care cel puțin cu albumul de debut a adus o mare inovație în genul black metal prin incorporarea unor elemente din ortodoxie. Pe lângă acestea sunt multe trupe mai mici, dar care au multe de zis în acest domeniu. În seara de 13 septembrie, în clubul Quantic a avut loc un concert cu trei trupe poloneze, Odium Humani Generis, In Twilight's Embrace și Mgła (capul de afiș, o trupă reprezentativă pentru noul val de black metal, care a mai fost în România și care are o mulțime de fani la noi). Concertul este „o co-productie dintre Axa Valaha Productions si Final Step Productions, in parteneriat cu Left Hand Sounds / No Solace, managementul oficial al Mgła.” Fiecare trupă a avut merchendise din plin și foarte multă lume a cumpărat tricouri, hanorace, cd-uri, viniluri etc. în semn de apreciere, așa cum și trebuie dacă vrem ca trupele să continue.

Prima trupă a serii a fost Odium Humani Generis (sau OHG, cum am văzut că se recomandă pe bannerele de pe scenă și după logo). Formată în anul 2015, după un demo în 2018, trupa debutează discografic cu Przeddzień, în 2020, un album care a avut destul succes în underground. Formația cântă un back metal foarte cizelat, melodic, cu interludii acustice, piese lungi și complexe. Membrii au corpse paint, așa cum bine îi șade unei trupe de black metal și pare că începe să își creeze o identitate proprie și sper să crească și să evolueze cu fiecare album. OHG a urcat pe scenă puțin după 19.30 și a cântat în fața unui club aproape plin, fapt deloc de neglijat pentru o formație aflată și la început de carieră și în deschidere. Trupa și-a văzut de treabă, fără multe discuții, au lăsat muzica să vorbească (mai ales în poloneză) și cei patru membri au oferit un concert bun, cu piese de pe albumul de debut.

A doua trupă a serii a fost In Twilight's Embrace, care are ceva mai multă experiență, fiind formată în 2003 și având deja șase albume și mai multe demo-uri. Cel mai nou album, Lifeblood, a apărut anul acesta și continuă direcția trupei, care abordează un black metal mai agresiv, cu accente melodice, dar cu mai puține pasaje atmosferice. In Twilight's Embrace e tributară mai ales stilului norvegian de la jumătatea anilor '90, dar și stilului depresiv black metal cântat de Lifelover sau Shining (cea suedeză, dar fără lame și sânge pe scenă). Poate pe alocuri sunetul lor e cam haotic, de parcă nu s-ar hotărî în ce direcție să meargă, dar numai pe anumite piese. Trupa a avut o prezență scenică mai activă, s-a implicat în crearea unei atmosfere de intimitate între scenă și public, pe de o parte, dar și de participare violentă, pe de altă parte. Versurile, în engleză multe dintre ele, au putut cântate de public, care la un moment dat a făcut și mosh pit în fața scenei. Trupa și-a încetat brusc concertul atunci când s-a terminat timpul și a ieșit teatral de pe scenă. Din setlist au făcut parte piese precum: The Death Drive, Smoke and Mirrors, Lifeblood, Iskry sau Sedation to Sedition.

Mgła revine în România pentru trei concerte consecutive în București, Iași, Cluj. Eu i-am mai văzut în 2019, tot în club Quantic (au cântat înainte de asta la REF) și am fost fascinat de sunetul lor, de aura de mister de pe scenă, dată de măști, de mesajul foarte puternic transmis, de profesionalismul și dedicația cu care cântă. Mgła este cu adevărat un nume de neignorat în zona black metal nu doar din Polonia, ci din întreaga mișcare muzicală internațională. Este una dintre trupele care au revitalizat, alături de alții, un sound consacrat și au pompat viață (a se citi nihilism) în muzică. Aceste concerte sunt (și) pentru a prezenta cel mai nou album al trupei, Age of Excuse, din 2019, al cărei promovare a avut de suferit datorită mai ales a pandemiei. Cântate live, piesele de pe acesta sună excelent, au fost integrate în mod natural în setlist-ul trupei, alături de piesele mai vechi.

Cele patru albume ale trupei, laolaltă ep-urile, compilațiile și demo-urile construiesc o lume recognoscibilă, care continuă să se mărească cu fiecare piesă pe care o compun. Și de data aceasta trupa a intrat, a cântat, a ieșit, dar nu înainte de a oferi celor prezenți (în număr foarte mare, concertul a fost aproape sold-out, lucru aproape improbabil, dar îmbucurător, pentru o seară de marți) o experiență, un moment de detașare prin muzică. Spunea cineva că trupa ar putea cânta de zece ori în România și de zece ori ar merge să vadă. Las această vorbă în loc de încheiere.

Setlist Mgła:
  1. Age of Excuse II
  2. Exercises in Futility I