Cronică de concert Megadeth la Romexpo, 10 iunie 2024

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 11 Iunie 2024

Cronică de concert Megadeth la Romexpo, 10 iunie 2024Adevărul este că trupa Megadeth nu prea a ocolit țara noastră, thrasherii americani au poposit de câteva ori de-a lungul vremii, poate cea mai remarcabilă apariție fiind la acel Sonisphere de poveste, în formula Big Four, alături de Anthrax, Slayer și Metallica, dar a mai fost și cu alte ocazii. Eu i-am văzut prima dată de abia în 2013 și sincer, cu toate că mi-a plăcut muzica, nu m-a dat pe spate show-ul. Dar mi-am dat seama, mult mai târziu, că dintre Big Four, Megadeth e cu siguranță cea mai puțin interesată de acest aspect. Nu lipește nici partea de show, dar nu e la nivelul Metallica, de exemplu. Ei transmit aproape totul prin muzică și din când în când Dave Mustaine mai spune câte ceva. E interesant că un tip atât de conflictual și de controversat ca el e atât de cuminte pe scenă, cel puțin în ultimii ani. Cuminte în sensul că nu se prea mișcă și doar își vede de cântat, dar e adevărat că de-a lungul anilor a mai zis câte ceva ciudat pe scenă sau a mai făcut câte un mic scandal. Unii ar zice că e de fapt arogant.

Eu cred ca e câte ceva din toate, aroganță, dar și un fel de statement cum că el și trupa lui se ocupă să cânte, acesta fiind adevăratul spectacol. Cert e că în ultima vreme, pentru a intra în atmosferă, am tot ascultat Megadeth, așa aleatoriu, piese din toată cariera și am redescoperit o trupă chiar extraordinară, cu unele melodii de o mare virtuozitate. Știu că e aproape o banalitate ce spun, dar e de-a dreptul remarcabil ce a făcut trupa de-a lungul anilor și e de apreciat calitatea la care s-a menținut. Întreba cineva cum de e posibil ca alte trupe să aibă o grămadă de formații tribut, iar Megadeth să nu aibă decât câteva și alea mai puțin cunoscute. Și tot el răspundea că probabil muzica e mult prea complexă și e greu de reprodus. Poate așa este. Sau adevărul e dincolo de noi. Trupa a venit cu merch de calitate, la fel și formațiile din deschidere, la prețuri destul de mari, dar ce nu face omul pentru trupa sa de suflet?

Prima trupă din deschidere a fost Stellvris din Praga, Cehia. Oamenii cântă un metal modern/metalcore destul de energic, cu câteva pasaje electronice, nu ceva ce nu am mai auzit, dar destul de bine executat. Trupa are o tipă la voce care mi s-a părut că stăpânește bine tehnica, i-au ieșit și părțile clean, și cele de growl. Trupa are un album lansat în 2023, intitulat Persistence, de pe care au și cântat mare parte din piese. La B, unde am stat eu, s-a auzit destul de prost, nu știu de ce, nu se prea înțelegea, cel puțin pe primele piese, apoi s-a mai reglat sunetul, dar nu complet. Din acest motiv nici nu m-am prea putut bucura de eveniment așa cum poate ar fi meritat, dar nici melodiile în sine nu mi-au rămas în minte, poate din același motiv, poate din altele. Solista a făcut și crowd surfing la un moment dat, iar după concert trupa a putut fi văzută la standul de merch unde a făcut poze cu fanii și a semnat autografe.

A urmat Vendetta FM din Spania, cu un hardcore destul de clasic, cu ceva elemente de groove, care a pus lumea mai mult în mișcare. S-au făcut rapid câteva mosh pituri în fața scenei și oamenii s-au pus pe treabă. Căldura începuse cât de cât să se mai domolească și nici nu a venit ploaia, așa cum se preconiza pe la ora 20.00, așa că a fost totul bine. Nici spaniolii nu s-au azit așa de bine, dar a fost oricum ceva mai decent sunetul și am înțeles ceva mai multe din show-ul lor. Este o trupă energică, cu multe elemente dure, cu un vocal care a înțeles cum se ține un public activ, așa că la un moment dat a și coborât de pe scenă în mijlocul fanilor și a cântat de acolo, după ce a provocat un wall of death destul de anemic, dar tot bun. Trupa și-a făcut bine treaba și ne-a pregătit pentru așteptata formație a serii.

Megadeth fie că îți place sau nu ca trupă, fie că-l suporți sau nu pe Dave Mustaine, este indiscutabil o trupă dintre cele mari. Asta o spune numărul mare de oameni veniți la concert, faptul că acești oameni cântă cot la cot cu trupa mai toate piesele, faptul că foarte mulți tineri au fost prezenți, asta ca nu vorbim de întreaga legendă care s-a format în jurul acestei formații. Nu voi intra în poveștile legate de Metallica, nici de alte episoade, doar las muzica să vorbească pentru ei. Totuși, nu m-am putut abține să nu observ că trupa a cântat live Mechanix, piesă contoversată ea însăși, care are legătură cu Metallica și pe care, din câte știu, nu a prea mai cântat-o live. Lăsând acestea la o parte, mi-a părut bine să realizez că vocea lui Dave Mustaine este în continuare bună, chiar dacă nu mai e ca în tinerețe și s-a mai și mișcat pe scenă, măcar cât să-și schimbe chitarele, aproape după fiecare piesă.

Din vechea trupă nu a mai rămas practic decât Mustaine, dar se pare că membrii noi și-au învățat bine lecția și piesele chiar au sunat brici. Orice probleme or fi fost la primele două trupe, acum nu au mai fost, ceea ce chiar e bine, ar fi fost trist să nu se audă bine tocmai acum. Megadeth m-a impresionat mereu prin mulțimea de riff-uri inovative (să dau drept exemplu doar riff-ul cu care începe Hangar 18, unul dintre cele mai bune din câte s-au scris) și prin solo-urile la fel de ingenioase, dar și prin faptul că chitara bas este pusă cu adevărat în valoare, a se vedea mai ales albumul Peace Sells... But Who's Buying?, unul dintre cele mai adevărate din istoria muzicii metal. Pe scenă, trupa a demonstrat că încă mai poate, că încă știe să facă show, că încă poate să ține publicul captivat o oră și jumătate și că piesele lor cu siguranță vor mai și ascultate multă vreme de acum înainte. A fost un show care pe mine m-a ținut captivat de la un capăt la altul și sunt bucuros că am putut asculta live aproape toate piesele pe care mi le doream.

Setlist Megadeth :
  1. The Sick, the Dying… and the Dead!
  2. Dread and the Fugitive Mind