Cronică de concert Kataklysm și Soilwork în club Quantic, 19 aprilie 2023

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 20 Aprilie 2023

Cronică de concert Kataklysm și Soilwork în club Quantic, 19 aprilie 2023Pe o vreme ploioasă, deloc primăvăratică, am mers la concertul Soilwork și Kataklysm, cu Horizon Ignited în deschidere. Acum că a trecut Paștele și suntem mai aproape de vară, când vor fi o mulțime de evenimente muzicale mari, ne încălzim cu câteva concerte de club cu formații pentru toate gusturile. Cele două trupe, de melodic death metal, respectiv death metal, nu sunt străine de România, au mai fost de câteva ori la noi, dar un concert e mereu binevenit, întrucât ambele trupe au mulți fani.

Trupele au concertat și la Cluj cu o zi în urmă în Form Space, iar la București în Quantic. Evenimentul este unul sub egida Metalhead. O mână de oameni s-a strâns încă de la ora 18.00, iar la 19.00, când a urcat pe scenă prima trupă, deja clubul era pe jumătate plin. Până la urmă s-a umplut și atmosfera a fost una extraordinară, întrucât și pe scenă trupele au dat tot ce au avut mai bun. A existat merchandise din belșug, prețurile puțin cam mari la tricouri, dar fanii au scos portofelele. Nu au fost probleme tehnice și de pe scenă s-a revărsat peste public un val imens de adrenalină.

Seara a început cu trupa finlandeză Horizon Ignited , care și ea a mai fost la noi, dar nu am mai văzut-o și nici ascultat-o foarte mult. Din motive de sănătate, doi membri ai trupei, vocalul și basistul, nu au putut urca pe scenă și în mod normal acest lucru ar fi trebuit să însemne anularea concertului, dar ceilalți patru au făcut tot posibilul să le umple locul și să facă piesele să sune bine chiar și așa. Ei cântă un death metal melodic modern, cu lungi pasaje instrumentale (acum, fără vocal, chiar mai lungi) și cu o mulțime de solo-uri, iar lor clapele chiar le aduc un plus, mai ales live. Au zis că e cea mai proastă zi din viața lor, că e cel mai bizar show al lor, că se simt ca în sala de repetiții, dar sunt aici pentru a se distra, lucru pe care cred ca l-au și făcut, și noi odată cu ei. Trupa a fost formată în 2017 și are două albume la activ, After the Storm din 2019 și Towards the Dying Lands din 2022. Sunt curios cum ar fi sunat în formulă completă, dar au zis că revin cu mai multe surprize. Apropo, unul din membri era in papuci de cauciuc. Horizon Ignited a cântat piese precum: End of the Line, Equal in Death, Reveries, Servant, Carry Me, Beyond Your Reach sau Towards the Dying Lands.

Soilwork e o trupă foarte bună, sincer nu înțeleg de ce nu a ajuns mai sus. Toate albumele sunt solide, nu a făcut niciodată concesii calității și și-a văzut mereu de drumul ei. Totuși, nu a prins valul potrivit și în continuare, în ciuda unui mare număr de fani, încă deschide pentru alții. Totuși, merge la cele mai mari festivaluri și face parte din catalogul Nuclear Blast, ceea ce e ok. În Quantic băieții au rupt scena încă de când au urcat și timp de peste o oră au păstrat un nivel al melodicității și al agresivității constant și au cântat atât piese vechi și foarte heavy, dar și piese care sună mai degrabă a balade metal. Trupa, formată în 1995 și cu 13 albume la activ, cel mai nou fiind Övergivenheten din 2022, a trecut și printr-o tragedie, prin moartea chitaristului David Andersson anul trecut. Totuși, pe scenă trupa este profesionistă, solistul a comunicat bine cu publicul și nu l-a lăsat deloc să stea liniștit. Ultima oară am văzut trupa acum patru ani în deschidere la Amorphis, unde a fost un public mai numeros la Arenele Romane și mi se pare că li se potrivește mai bine genul acesta de spațiu, mai larg. Oricum, trupa suedeză a sunat excelent și am simțit din plin emoția și agresivitatea fiecărei piese.

Setlist Soilwork:
  1. Övergivenheten
  2. This Momentary Bliss
  3. Stabbing the Drama
  4. The Living Infinite I
  5. Is It in Your Darkness
  6. Electric Again
  7. The Living Infinite II
  8. Bastard Chain
  9. Valleys of Gloam
  10. The Nurturing Glance
  11. Harvest Spine
  12. Death Diviner
  13. The Ride Majestic
  14. Arrival
  15. Nerve
  16. Stålfågel
Despre Kataklysm știam că fac un show de zile mari de fiecare dată când au o scenă pe care să se urce, dar nu apucasem să-i văd niciodată live. Acest lucru s-a întâmplat în sfârșit aseară și pot să spun că probabil am asistat la cel mai agresiv, bun, energic concert din ultima vreme. Pur și simplu canadienii au transformat scena într-un câmp de luptă și un mare grup de oameni au făcut moshpit în continuu, mai bine de o oră cât a ținut concertul. Dar nici nu aveai cum să stai nemișcat la o asemenea trupă, cu un asemenea setlist. Formată în 1991, cu 14 albume scoase, „Unconqered ” din 2020 fiind cel mai nou, Kataklysm a pus serios umărul la definirea unui sunet death metal clasic și a influențat masiv o grămadă de alte trupe, chiar și din alte subgenuri metal sau metalcore. Trupa nu știe să scrie decât piese extreme, fără momente mari de respiro, cu riffuri care te lovesc peste față, cu versuri pline de revoltă și care îndeamnă la câștigarea și păstrarea cu orice preț a libertății. De fapt, și pe scenă solistul a vorbit constant între piese despre libertate și despre cât de prețioasă este aceasta pentru o ființă umană. Trupa a intrat ca o furtună, a rupt tot ce a prins în cale și ne-a lăsat în urmă obosiți și satisfăcuți de ceea ce am văzut și ascultat.

Setlist Kataklysm:
Intro (Song played from tape)

1. Push the Venom