Cronică de concert Kalandra, Monuments și Leprous în cadrul Artmania Evenings 2023

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 5 Martie 2023

Cronică de concert Kalandra, Monuments și Leprous în cadrul Artmania Evenings 2023 Începutul primăverii a adus cu sine primele flori în copaci, cântece de guguștiuci, mărțișoare, dar tabloul nu putea fi complet fără un concert metal. Sau chiar mai multe, fiindcă în aceeași seară au avut loc două mari concerte, în Quantic a cântat Vomitory, celebra trupă de death metal din Suedia, alături de alte trupe de gen. Dar noi am fost la un alt eveniment, foarte așteptat de publicul românesc. Sub egida Artmania Evenings a avut loc, aseară, 4 martie, la Arenele Romane din București, un concert cu trupe diferite, dar foarte bune toate: Kalandra din Norvegia, Monuments din Marea Britanie (dar cu noul vocal, Andy Cizek, era să zic Andrew Garfield, din America), și Leprous din Norvegia. Cele trei trupe au umplut cortul încălzit de la Arenele Romane și au avut concerte extrem de reușite. Trupele au venit cu mult merchandise, spre marele deliciu al fanilor și al colecționarilor.

Despre Kalandra nu știam mare lucru, auzisem de trupă, ascultasem câteva melodii pe youtube, dar de abia acum câteva zile am ascultat cu mare atenție albumul lor din 2020, The Line, și am fost prins foarte tare de sound-ul lor care combină elemente de folk cu metal, ambient și multe altele și am fost foarte curios să-i văd live. Trupa a crescut în ultimii ani și a compus inclusiv piese pentru jocuri (care a fost lansat sub titlul Kingdom Two Crowns: Norse Lands Soundtrack în 2021) sau un serial de televiziune. Nu am fost dezamăgit, trupa a avut o prestație bună, a comunicat bine cu publicul, membrii au avut energie, cu toate că au mărturisit că nu prea au dormit datorită controlului vamal extins. Acest lucru nu s-a văzut pe scenă și publicul român a avut parte de un show pe cinste. Mi-a plăcut mult vocea Katrinei Ødegård Stenbekk, care are un timbru vocal nu unic, dar foarte diferit și deosebit. Muzica lor mi-a adus puțin aminte de Wardruna sau Fen, dar puțin mai heavy pe alocuri, iar live sună chiar bine.

Setlist Kalandra:
  1. Borders
  2. Slow Motion
  3. Naive
  4. Virkelighetens Etterklang
  5. Goat horn jam
  6. Ensom
  7. Brave New World

Monuments este o trupă care a fost foarte pe val la un moment dat prin 2010, apoi a mai scăzut în popularitate, și-a schimbat vocalul și în 2022 a scos un nou album, In Statis, care i-a readus în atenția publicului și acum se află în plin turneu cu Kalandra și Leprous, turneu care din fericire a ajuns și la noi. Trupa îmbină elemente de metalcore cu unele progresive și rezultatul este unul reușit. Trupa nu experimentează foarte mult, melodiile sunt destul de liniare, cu unele breakdown-uri, cu solo-uri din când în când și vocea lui Cizek este una bună, atât cea caldă, cât și growl-ul. Trupa a reușit să producă mici moshpituri și headbang pe măsură, lucru la care nu mă așteptam neapărat aseară, dar a fost plăcut. Noile piese sună bine pe scenă, a fost un turneu lung și deja probabil sunt foarte bine exersate, așadar totul a sunat brici. Nu au fost probleme tehnice și trupa a comunicat cu publicul între piese. Mi-a plăcut contrastul dintre imaginea de băieți cuminți, îmbrăcați la cămășuțe, și genul de muzică pe care-l cântă. Trupa a promis că se va întoarce și nu ne rămâne decât să-i așteptăm.

Setlist Monuments:
  1. I, the Creator
  2. Opiate
  3. Leviathan
  4. Empty Vessels Make The Most Noise
  5. Cardinal Red
  6. False Providence
  7. Lavos
  8. The Cimmerian

Leprous e o trupa foarte dragă publicului românesc și ei se întorc aici cu fiecare ocazie. De data aceasta au venit să-și promoveze noul album, Aphelion, 2021, într-un concert marca Artmania Evenings. Trupa a crescut enorm de la un album la altul și putem afirma că acum există un sound Leprous, ușor de recunoscut, greu de copiat. Fiecare cântec este o compozoție complexă, pe mai multe niveluri, greu de atins de o trupă obișnuită. Ultimele albume au demonstrat o aplecare mai aprofundată spre zona progresivă, dar nu lipsesc elementele de metal modern care au fost mai pregnante pe primul album al trupei.

Inclusiv prezența scenică a trupei este una specială. Toți sunt îmbrăcați în negru și sunt imersați complet în muzica pe care o cântă. Sunetul este unul curat, intens și piesele ating noi valențe cântate live. Violoncelul aduce sunete care se îmbină bine cu cele două chitări, bass și tobe, iar vocea intră perfect pentru a da congruență compozițiilor. Piesele lor sunt ba foarte lente și melancolice, ba foarte rapide și energice, uneori de la un minut la altul se schimbă registrul și deseori refrenurile sunt catchy și întreg publicul le cântă ca în transă.

E a treia oară când văd Leprous live și chiar dacă primul concert al lor rămâne undeva în sufletul meu și nu poate fi egalat, gradul de profesionalism al acestui show nu poate fi contestat și concertul din seara aceasta a fost unul magic și minunat. Faptul că au dedicat o melodie Ucrainei a fost o surpriză plăcută și a făcut ca seara să fie și mai specială. Finalul concertului a fost unul brutal, heavy, cu toată trupa dezlănțuită pe scenă, cu vocalul făcând growl și cu toboșarul pur și simplu rupând tobele. Mă mir cum de mai sunt întregi după seara aceasta și cum poate trupa să mențină un nivel atât de ridicat probabil seară de seară de-a lungul unui turneu foarte lung. Sunt profesioniști și pasionați de ceea ce fac, spre marele nostru noroc. A fost o seară de pus în ramă cu trei trupe care știu să facă show.

Setlist Leprous:
  1. Have You Ever?
  2. The Price