Cronică de concert Draconian și Clouds live în Quantic, 29 septembrie 2022

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 1 Octombrie 2022

După aproape un an de zile de la ultimul concert în București, Clouds s-a întors în club Quantic, de data aceasta în deschiderea mult așteptatei trupe Draconian.
Concertul suedezilor a tot fost amânat și din 2018, când au fost headlinerii festivalului Metal Gates, fanii îi așteaptau să se întoarcă. Nu știu dacă joi seara concertul a fost sold-out, dar pot să spun că așa a părut. Clubul Quantic a fost plin de oameni care s-au bucurat sincer de ce se întâmplă pe scenă.

Cronică de concert Draconian și Clouds live in Quantic, 29 septembrie 2022Concertele au început la orele stabilite și Draconian a avut un setlist mai lung decât de obicei, cu piese de pe albumele care i-au consacrat, dar și de pe cel mai nou album, Under a Godless Veil, lansat în 2020. Albumul a fost recenzat pozitiv la apariție și apoi ar fi trebuit să urmeze un turneu de promovare, care s-a tot modificat odată cu pandemia.

Dar până la urmă, doomerii au ajuns și au avut un show bun. Trupele au venit și cu merchendise, dar nu atât de bogat pe cât mă așteptam, de exemplu au lipsit CD-uri sau viniluri ale trupei Draconian, au fost doar ale proiectului (Ison) fostei vocale, Heike Langhans, împreună cu Daniel Änghede (care a colaborat cu Draconian). Dar a mai fost un alt stand cu multe alte produse diverse. Cu ocazia acestui concert am și aflat că Lisa Johansson s-a întors după zece ani în trupă, ca voce clean. Ea a cântat pe primele trei albume ale trupei și acum este din nou pe scenă. A mulțumit publicului pentru primirea călduroasă și chiar a părut că se bucură sincer, și că faptul că este pe scenă în fața oamenilor care-i apreciază vocea este un prilej de fericire pentru ea. Făcând apoi căutări suplimentare, am aflat că ultimul concert al lui Heike Langhans a fost la Hellfest, când într-un soi de ritual pe scenă (în timpul piesei Sleepwalker) a fost introdusă publicului Lisa Johansson.

Clouds, una dintre cele mai profunde trupe de doom/death românești, a făcut ceea ce știe să facă cel mai bine pe scenă: a adus tristețe și melancolie, dar într-o atmosferă care îndeamnă și la introspecție. Clouds este o trupă care pune mult accent pe trăiri, pe rememorare și piesele lor lungi, cu treceri de la growl la voce clean, de riff-uri de final de lume la armonii calde se potrivesc foarte bine live, într-o seară de toamnă. De la ultimul concert până acum pare că trupa s-a redeprins și mai bine cu prezența live pe scenă și au cântat o oră fără să-mi dau seama sincer când a trecut timpul. Pe scenă nu s-a întâmplă mare lucru din punct de vedere al spectacolului, fiindcă totul se întâmplă în interior de fapt. Pe una dintre piese a fost invitat Mihu, unul dintre organizatorii acestui eveniment, el însuși un muzician cunoscut și talentat (în trupe precum Tiarra sau Abigail). Clouds a cântat pentru prima dată live piesa This heart: a coffin de pe cel mai nou album al lor, Despărțire, lansat în 2020 și din setlist au mai făcut parte piese precum Empty hearts, A father's death sau Even if I fall.

Draconian, după cum spuneam, a avut un concert mai lung decât ne așteptam, cu piese bine alese astfel încât să mulțumească celor care au avut răbdare cu toate schimbările și care și-au păstrat biletele. Este o trupă iubită în România, cu mulți fani care ar veni la fiecare concert și, în ciuda schimbărilor de componență, a reușit să își păstreze direcția începută în urmă cu mulți ani în urmă. Doom/death metalul pe care îl cântă a cunoscut o mare popularitate la începutul anilor '90 și apoi a intrat într-un con de umbră cu apariția a noi și noi genuri, dar trupe precum Epica sau Draconian au menținut muzica activă și au adus dus la rang de mare artă combinația "beauty and the beast" (voce growl masculină și voce clean feminină). Concertul de joi seara a fost unul reușit, dar cu mici erori umane, de exemplu la un moment dat Anders Jacobsson nu mai știa exact ce piesă urmează și pe alocuri vocea lui nu a fost la cel mai înalt nivel, dar aceste lucruri nu au fost atât de grave și concertul a fost apreciat de public, atmosfera a fost cu adevărat extraordinară. Pe una dintre piese a fost invitat Daniel Neagoe de la Clouds, care a încântat publicul nu doar cu vocea, ci și cu gestul său cavaleresc și teatral de a-i săruta mâna Lisei Johansson. Am plecat de la concert încărcat pozitiv, chiar dacă muzica nu este una chiar veselă.

Setlist Draconian:
  1. Stellar Tombs
  2. The Sacrificial Flame