Cronică de concert Clouds, Evadne si Machiavellian God in club Quantic, 20 aprilie 2023

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 21 Aprilie 2023

Cronică de concert Clouds, Evadne si Machiavellian God in club Quantic, 20 aprilie 2023 Încă o zi, încă un concert metal în Quantic. De data aceasta ne-au încântat cei de la Clouds, alături de Machiavellian God, Evadne și Zgripsorum, trei trupe românești și una din Spania. Concertul, organizat cu profesionalism de Final Step Production, face parte din mini-turneul "The Eastern Skies" și veți mai putea vedea aceste trupe la Cluj și Timișoara. Chiar dacă a fost o zi de joi și au mai fost și alte evenimente, în club s-au strâns destul de mulți oameni care să asculte și să susțină cele patru trupe. A existat și merch, n-au fost probleme tehnice și seara a fost reușită.

Puțin după 18.30 pe scenă a urcat prima trupă a serii, Zgripsorum din București. Trupa este debutantă, încă nu are niciun album scos, doar câteva piese pe care le puteți găsi pe internet. Ei cântă un death metal melodic destul de clasic, fără mari inovații. E o trupă tânără la propriu, dar talentată și fiecare membru își cunoaște bine instrumentul. Cel mai mult mi-au plăcut vocalul, foarte bun, chiar dacă încă nu știe să-și controleze bine vocea, are mult potențial, și unul dintre chitariști, dar cred că toți sunt buni și se pricep. Pe scenă am văzut multă pasiune pentru metal și mă bucur să văd că din când în când apar trupe noi. Mi-a plăcut ce am auzit, aștept albumul.

A urmat Machiavellian God, trupă formată în 2016, cu un album la activ, Divine Flaw din 2019, și foarte apreciată în underground. Membrii trupei mai cântă în trupe precum Clouds (îmi sună familar numele) sau Daius printre altele. Primul album al trupei arată o direcție care îmbină death metalul melodic cu elemente doom sau chiar black pe alocuri și sper să mai scoată ceva nou, să nu fie una din trupele care așteaptă 10 ani să scoată albumul al doilea. Am înțeles că lucrează deja la un album nou, Beyond the void și în finalul concertului au cântat primul single, Void of Existence (dacă am înțeles bine), care sună puțin diferit și are și pasaje vocale clean.

Pe scena din Quantic am văzut o trupă matură, sigură pe ea, cu o execuție bună a pieselor care sună excelent live. Mi-au plăcut mult pasajele melodice care fac tranziția către părțile mai agresive. Pe una dintre piese Mihu l-a lăsat să cânte pe Matei, solistul Zgripsorum care chiar a făcut o treabă bună, are o voce versatilă și neașteptată pentru vârsta lui. A fost probabil un moment emoționant pemtru el și plăcut pentru noi. Au avut și un moment special, un cover după Moonspell, Alma Mater care a sunat blană. Machiavellian God a avut o prestație chiar bună și apreciată de public, după cum foarte bine s-a văzut. Din setlist au făcut parte piese precum: The Demiurge Hubris, Iter Incipit, Iter Proseqvitvr sau Iter Finem.

A urmat trupa Evadne din Spania, care cântă un melodic doom/death metal cu lungi pasaje melancolice, o muzică veselă care te face să-ți aduci aminte de toate bucuriile vieții. Trupa, formată în 2003, are patru albume lansate, cel mai nou fiind The Pale Light of Fireflies, care mie îmi place foarte mult cum sună și mă introduce într-o stare specială. Trupa compune piese lungi, sfâșietoare și parcă fiecare acord, fiecare vers te atinge în mod personal. Aș putea spune că am recunoscut în muzica lor multe influențe, dar și am descoperit și ceva doar al lor, care face diferența. Mi-au plăcut mult pasajele mai calde, dar am simțit din plin intensitatea pasajelor dure, iar growl-ul solistului, puțin hârșâit, m-a uns pe suflet cu acid. Evadne cred că este genul de trupă de care trebuie să te apropii treptat, să o lași să crească în tine, să-i dai timp, să-i pătrunzi toate valențele, deloc puține. Pe scenă trupa a cântat cu pasiune și cei care au fost atenți și s-au lăsat purtați de muzica lor au avut parte de o experiență deosebită. Din setlist au făcut parte piese precum: Heirs of Sorrow, Morningstar Song, Black Womb of Light sau The Pale Light of Fireflies.

Clouds a lansat la finalul anului trecut un nou single, „Sorrowbound”, și încearcă să pătrundă muzical în noi teritorii. Pe scena din Quantic trupa este deja o apariție mai mult decât familiară, cântă destul de des și de fiecare dată cu același profesionalism și dedicație pentru public. În ciuda faptului că Daniel Neagoe, solistul trupei, a cântat cu febră 39.5 și cu o voce afectată, piesele lor au sunat bine, ba chiar aș putea spune că hârșâiala din voce a sunat bine pe growl uneori. El și-a cerut scuze și a glumit că "rock-ul cere sacrificii" și a continuat cu o piesă emblemă a lor, „A father's death”. Clouds a cântat și o piesă veche, care nu a mai fost inclusă de multă vreme în setlisturile lor, anume "Dor", și apoi a avut invitat special pe Mihu pentru alte piese la fel de vechi și bune. Clouds sunt maeștrii în crearea unei atmosfere deosebite, apăsătoare și triste, dar o tristețe dulce, cathartică, așa cum doar dintr-o muzică de suflet poate ieși. A fost un concert pe care l-am apreciat foarte mult. Din setlist au făcut parte piese precum: This heart: a coffin, Dor, Empty hearts sau A father's death.