Cronică de concert Bucium – Lansare album „Zimbrul alb” în Expirat, 21.12.2022

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 22 Decembrie 2022

Cronică de concert Bucium – Lansare album „Zimbrul alb” în Expirat, 21.12.2022 Bucium a avut un an plin de concerte, trupa a fost prezentă la festivaluri din țară, a cântat în deschiderea unor concerte mari (cel mai recent fiind concertul Bucovina, la care au fost invitați chiar în dimineața evenimentului) și au lansat pe platformele de streaming cel mai nou album, Zimbrul alb, lansat în format fizic la începutul anului. Trupa a amânat lansarea digitală fiindcă a vrut să meargă pe varianta clasică, în care ascultătorul cumpără albumul și se bucură de o experiență old school, lucru de apreciat și de înțeles, mai ales că albumele lor arată într-un mare fel, sunt în sine mici opere de artă, conțin, pe lângă CD-ul în sine, care arată ca un mic vinil, și mai multe imagini printate pe cartoane în format mare, corespunzătoare fiecărei melodii. Trupa a muncit mult la aceste albume și ar fi păcat să nu le adăugați colecției voastre.

Concertul de aseară încheie, așadar, un an lung și, se pare, bun pentru una dintre cele mai inovatoare și muncitoare trupe românești. Îmi amintesc că la început de an eram tot la un concert de-al lor, tot în Expirat, așadar bănuiesc că se creează o mică tradiție și dacă și la anul vor cânta, mă voi duce. Trupa a urcat pe scenă aseară, pe 21 decembrie, și alături de Corina Gheorghe la a două vioară, și alături de Laura Brat, cu care a cântat, la fel ca în deschidere la Bucovina, trei piese, Frunză verde, foi mărunte, Cântecul Soarelui și Morgana (Arareori) și de data aceasta nu au mai fost probleme de sunet. Laura Brat are o voce foarte bună, caldă, dar și puternică, și se potrivește foarte bine ca voce feminină pe piesele trupei.

Bucium a avut un setlist lung aseară, a cântat și piese pe care nu le cântă chiar mereu (precum Zorile, care a constituit bis-ul) și a avut și un plăcut joc de lumini care a contribuit în mod semnificativ la atmosferă. Pe pereți au fost proiectate imagini reprezentative pentru trupă, luate de pe albume sau din videoclipuri, alături de versuri sau diferite tipuri de imagini geometrice colorate. Trupa are în sine o imagine bine conturată, albumele sunt conceptuale în mare parte, sunt pline de povești cu voievozi (primul album este inspirat din istoria medievală românească mai ales), cu ciobănași (pe al doilea album regăsim o reinterpretare muzicală a baladei fondatoare Miorița) sau inspirate din basmele populare (cel mai nou album conține, printre altele, piese inspirate de basme precum Greuceanu, Povestea lui Harap-Alb sau versuri de Mihai Eminescu).

Pe scena din Expirat, în fața unui public familiarizat cu stilul lor, Bucium a cântat cu bucurie, cu drag, ne-a trecut prin toate albumele, ne-a oferit folk, speed metal, rock, heavy metal, ritmuri populare, balade și mi s-a părut un concert mai personal și mai relaxat. Probabil locul și evenimentul dictează în mare parte starea pe care trupa o are pe scenă și aseară mi s-a părut că piesele sună mai jazzy pe alocuri sau din contră, mai heavy. Live se simt mai bine trecerile pe care le conțin piesele lor, de exemplu de la un ritm mai rapid la unul mai melancolic, și am observat că și publicul a reacționat bine la show-ul lor (mai puțin un grup de oameni din spatele meu care a simțit nevoia să vorbească jumătate din concert).

Concertul lor chiar a fost un frumos cadou de Crăciun și de final de an și pe scena din Expirat am putut auzi piese precum: Greuceanu, Harap-Alb, Războieni, Drumul robilor, Cântecul soarelui (cu Laura Brat), Frunză verde foi mărunte (cu Laura Brat) Morgana (Arareori) (cu Laura Brat), Sorbul apelor, Zimbrul alb, Mirel tinerelu` sau Maria Doamna.