Cronică de concert Belphegor și Malevolent Creation în Quantic, 11 septembrie 2024

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 13 Septembrie 2024

Pe 11 septembrie (știu, este o dată de tristă amintire) a avut loc în clubul Quantic din București un eveniment care a adus pe scenă trei formații diferite între ele, anume Confess, Malevolent Creation și Belphegor. Evenimentul a fost organizat de către Rockstadt Extreme Fest, care aduce tot felul de trupe diverse, mai ales în București și în Cluj-Napoca. Ar mai fi trebuit ca vienezii din Monument Of Misanthropy să fie prezenți, dar au anulat datorită unei probleme medicale. Lumea a venit în număr destul de mare, fiind chiar mai mulți decât mă așteptam, semn că trupele au un fan base serios la noi în țară. A fost merchandise chiar pe săturate, inclusiv un vin adus de cei de la Belphegor, dar nu am îndrăznit să-l încerc, precum și tricouri, patch-uri, c.d.-uri, viniluri și altele. Concertele au început după ora 19.00 și s-au terminat până în 23.00, ceva mai devreme decât ar fi trebuit inițial, datorită faptului că a patra trupă nu a mai ajuns.

Nu este prima dată când trupa Confess ajunge în București, doar că de data aceasta ei au crezut că sunt la Budapesta, așa cum s-au exprimat de câteva ori de-a lungul serii, până să-și dea seama că de fapt au greșit. Dar oamenii din public mai mult s-au amuzat de această încurcătură și și-au văzut de dat din cap și de simțit bine. Au cântat piese și de pe cel mai nou album, Revenge at All Costs, apărut în urmă cu doi ani, și la un moment dat basistul a coborât de pe scenă, în mulțime, provocând primul mosh pit al serii. Prestația generală a trupei de thrash/groove metal din Teheran fost una bună, s-a auzit chiar bine, dar păreau cam obosiți, poate drumul a fost dificil. Riff-urile grele și tobele au rupt totul, la fel și vocea, dar care mai poate fi puțin lucrată. Au cântat piese precum Evin, I'm your God Now, Unfilial Son, Phoenix Rises, Megalodon, Eat What You Kill.

A urcat apoi pe scenă trupa pentru care am venit cu adevărat la concert, Malevolent Creation, veteranii death metal din S.U.A., pe care nu i-am mai văzut și pe care țineam neapărat să-i văd live măcar o dată și nu am fost deloc dezamăgit. Din contră, trupa are un fel de a cânta care nu te poate lăsa indifrent și de aceea s-au și făcut mai multe mosh pit-uri, care chiar dacă nu au fost cele mai mari, au avut destulă forță. La un moment dat vocalul a zis: This is not a f.king library, let's make some fucking noise. Și chiar am făcut, lumea a urlat într-un glas, s-au agitat pumni în aer și s-a făcut headbang puternic. Trupa a prezentat piese de pe mai toate albumele, ne-a trecut prin istoria sa. Este o trupă brutală live și putem observa acest lucru atât din interacțiunea cu publicul, cât și din felul în care mambrii aleg să-și cânte piesele, într-un fel care live sună și mai bine decât pe album. Am putut asculta live piese precum: Multiple Stab Wounds, Dominated Resurgency, Alliance or War, Infernal Desire, Blood Brothers.

Belphegor este cu siguranță trupa pentru care a venit cei mai mulți, intersant fiind faptul că s-au strâns laolaltă blackerii și deatherii și fiecare grup a fost activ mai ales pe genul său. De exemplu, la Belphegor au venit și băieții pictați pe față la fel ca cei din trupă, cu cruci întoarse și alte elemente de genul acesta, care sunt destul de copilărești în acest moment, dar care fac parte din cultura black metal. Este adevărat că austriecii au și multe elemente de death metal, dar predomnină metalul negru. Scena a fost ornată cu tot felul de elemente satanice, dar au ars si tămâie, probabil în semn de sacrificiu.

Mie mi-a plăcut aroma și nici trupa nu a sunat rău, din contră, a fost chiar ceea ce trebuie, mai ales că și setlistul a fost unul destul de echilibrat, cu piese alese bine, care să mulțumească și fanii. S-a făcut și crowd surfing și s-a deschis și un mosh-pit serios. Trupa este activă din 1993 și are o mulțime de apariții discografice de tot felul, cel mai nou album fiind The Devils din 2022, bine primit de fani și de critica de specialitate. Albumul are un sunet foarte întunecat, dar și melodic. Nu sunt cel mai mare fan al trupei, dar pot aprecia faptul că este profesionistă pe felia ei și știe cum să-și țină fanii aproape. Trupa a cântat piese precum: The Procession, Baphomet, The Devil's Son, The Devils, Der Lichtbringer, Totentanz - Dance Macabre.