Cronică de concert Batushka în Quantic, 13 aprilie 2022

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 14 Aprilie 2022

Seara lui 13 aprilie a fost una dedicată metalului extrem. Pe scena din Quantic au urcat cinci trupe "gălăgioase" care(1)croica-de-concert-batushka-in-quantic-13-aprilie-2022_426996.jpg au încins publicul. Principala trupă a serii a fost Bathuska din Polonia, sau cel puțin Krysiuk's Batushka, fiindcă acum câțiva ani a avut loc o schismă în urma unor certuri între cei doi membri fondatori, acum fiind două trupe, dar aceasta este cea mai activă și cea care în mod legal poate folosi numele și imaginea trupei. În deschidere au cântat Eshtadur, Paradise in Flames, Warhammer și Diabolical. Pentru o seară de miercuri au fost destul de mulți oameni prezenți la concert, clubul fiind plin.

Prima trupă a serii a fost Eshtadur din Columbia, care cântă un death metal melodic foarte bine executat. Trupa a luat viată în 2005, are câteva albume la activ și a cântat prin multe țări din lume. Melodiile lor sunt destul de clasice, foarte catchy și au fost bine primite de către publicul din Quantic. Au cântat piese de pe toate albumele, dar mai ales de pe ultimul, From the Abyss, din 2020.

Paradise in Flames, de data aceasta din Brazilia, a schimbat puțin registrul, ei cântând un black metal simfonic, având la voce și o soprană, pe lângă clasicul growl. Melodiile lor sunt o combinație de melodicitate și agresivitate, iar vocea de soprană este cea care dă o identitate plăcută trupei. Fără a fi în vreun fel inovatoare, trupa are melodii care au sunat foarte bine live, cu refrene destul de ușor de ținut minte. Au cântat piese mai ales de pe ultimele albume, Act one, din 2021 și de pe Devil's Collection, din 2020.

Au urmat cei de la Warhammer din Atena, care cântă un black metal, dar de data aceasta mai oldschool, cu corpsepaint, cu melodii care aduc aminte de primele Darkthrone sau Carpathian Forest. Un element care-i diferențiază este prezența saxofonului, care ajută la crearea unei atmosfere foarte interesante. Trupa a avut o prestație foarte intentă pe scenă, cu lungi pasaje instrumentale, care ai fost imediat urmate de prezența vocii guturale și foarte adâncă. Ei sunt și cei mai tineri, exceptând Batushka, și au cântat de pe toate cele trei albume ale lor.

Pe cei de la Diabolical nu este prima dată când îi văd, au mai fost în România acum câțiva ani în deschidere la Septicflesh. Trupa din Suedia cântă tot un black metal, dar de factură mai modernă, cu pasaje mai extreme, cu un sunet mai puternic, mai agresiv, aproape de death metal. Un mare plus îl reprezintă tobele care dau direcția majorității melodiilor. Au cântat piesele lor clasice și câteva piese de pe următorul album, care va fi lansat la anul. Un concert extrem reușit.

Cea mai așteptată trupă a serii a fost, evident, Batushka din Polonia. Este o trupă care a lărgit barierele clasice ale black metalului, prin incorporarea în muzică, dar mai ales în imagine, în copertele albumelor și în prestația live o serie întreagă de elemente ale ritualurilor religiei ortodoxe. Membrii trupei sunt îmbrăcați în haine ca de Schimonah, dar evident adaptate pentru black metal, cu fețele acoperite, iar pe scenă imită o liturghie ortodoxă, cu strană, icoane care seamănă cu cele reale, dar cu câte un element schimbat încât să fie ciudate și tămâiază scena înainte de a începe să cânte.

Trupa a cântat aproape o oră jumătate, având în repertoriu melodii cam de pe toate albumele acestei versiuni a trupei, inclusiv una de pe albumul trupei originale, Litourgiya, care a propulsat Batushka în topuri. Întregul ritual de pe scenă este destul de interesant, blasfemator cât cuprinde, dar prinde în zona metal. Membrii trupei nu comunică deloc cu publicul, își vede fiecare de treaba lui contează doar muzica și prestația scenică. A fost un concert reușit, de ținut minte.