Cronică de concert aniversar MAYHEM - 40 de ani - în club Quantic

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 4 Septembrie 2024

Cronică de concert aniversar MAYHEM - 40 de ani - în club QuanticAseară, 3 septembrie, în clubul Quantic din București a avut loc un eveniment muzical deosebit care a strâns atât de multă lume încât nu mai aveai unde să arunci un ac. Organizatorii, adică cei de la Rockstadt Extreme Fest, au declarat că evenimentul este sold out și chiar cred că a fost așa, fiindcă nu am mai văzut de foarte multă vreme clubul atât de plin. Acest lucru a dus la supraîncălzirea atmosferei, cu toate că ușile și geamurile au fost deschise pentru a se face ventilație și deseori a trebuit să ieșim afară pentru a ne răcori. Dar nu a fost ceva atât de grav și m-am putut bucura de concertul norvegienilor de la Mayhem, probabil cea mai cunoscută trupă de black metal din lume.

Este adevărat că istoria trupei este una extremă și implică o crimă, biserici arse, o sinucidere, concerte live tulburătoare și multe altele, care sunt cunoscute fanilor, nu are sens să intru în detalii. Trupa a ajuns în mainstream odată cu apariția filmului Lords of Chaos, criticat de Necrobutcher și de alți membri ai trupei. Totuși, acest film a dus la descoperirea trupei de către mulți tineri, aseară o mare parte din public era formată din adolescenți, care poate și de acolo au dat peste trupă și li s-a părut interesant. Multă lume a venit machiată și îmbrăcată exact ca membrii trupei, ca Euronymus sau Dead de exemplu, care au fost omagiați de-a lungul acestui show prezentat pentru prima dată la noi în țară. Mayhem sărbătorește 40 de ani de infamie și trupa este într-un mic turneu care a început în Oslo în mai și care continuă încă.

Show-urile sunt speciale, trupa marchează întreaga istorie de până acum a trupei, cu trei seturi distincte, primul fiind dedicat albumelor mai noi, al doilea dedicat albumul de debut și al treilea e.p.-urilor de dinainte de debut. Aseară au venit din Turcia și azi se îndreaptă înspre Budapesta, locul de naștere al lui Attila Void Csihar, vocalistul actual al trupei și cel care a și înregistrat vocea pentru albumul de debut, De Mysteriis Dom Sathanas. O surpriză plăcută a fost și prezența lui Messiah, un alt vocalist, dar care a stat foarte puțin în trupă și care a cântat aseară în al treilea set.

Alături de el, tot în al treilea act, a urcat și Manheim, fost baterist în etapa de început a trupei. Show-ul a durat mai bine de două ore și pe ecranul din spate au rulat încontinuu imagini cu trupa, dar și cu alte elemente, în funcție de piese, în funcție de atmosfera pe care au vrut să o creeze. Nu este prima dată când văd Mayhem live, am mai văzut trupa și anul trecut la REF, dar de data aceasta mi-a plăcut mult mai mult, s-a auzit impecabil de oriunde aș fi stat și lumina a fost folosită așa cum trebuie, la fel și fumul artificial.

De-a lungul celor trei seturi cei de la Mayhem și-au tot schimbat îmbrăcămintea și din punct de vedere vizual acest lucru a fost un plus. Mi-ar fi plăcut ca și Messiah să apară ceva mai echipat ca vestimentație, dar m-a surprins cu vocea lui pe care se pare că și-a menținut-o foarte bine. Attila Csihar a sunat și el excelent și oricum vocile lor sunt diferite, la fel ca și albumele trupei, așa că ar fi absurdă o comparație. Ambii mi s-a părut că au vocile așa cum trebuie. Nu mai zic de restul trupei, care a cântat ca pe album, plus că au fost și momente pur instrumentale bine primite de către public.

Înțeleg că bagajul lui Attila a fost furat în Turcia, astfel că nu a avut chiar toate obiectele cu care ar fi trebuit să apară pe scenă (haine, oase umane, cruci etc.), dar se pare că s-a descurcat cu ce a găsit pe la noi, un ștreang, o cruce, odăjdii etc. S-a deschis și un mosh pit în fața scenei, destul de mare, și oamenii pare că s-au distrat. Trupa nu a avut pe nimeni în deschidere, nici nu ar fi avut de ce, la ce show a pus în scenă. Mayhem a venit și cu merchandise din belșug, cu cd-uri semnate, tricouri, pinuri, patch-uri și altele.

Setlist Mayhem :

Set 1
: