Cronică de concert aniversar Implant Pentru Refuz - 28 de ani - in Quantic

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 10 Septembrie 2023

Cronică de concert aniversar Implant Pentru Refuz - 28 de ani - in Quantic Implant Pentru Refuz a scris și în continuare scrie, în diferite feluri, istorie în muzica din România. De-a lungul celor 28 de ani de carieră trupa de hardcore a mai avut schimbări de componență și cu cele mai noi albume a mai „îndulcit" stilul, fără însă a face vreodată rabat de la calitate. Din contră, piesele au devenit mai lungi, mai complexe, versurile din ce în ce mai profunde, au mai multe balade, colaborări cu cei mai cool artiști și artiste din industria muzicală românească, dar câteva lucruri au rămas absolut neschimbate: plăcerea de a a fi pe scenă și mesajul politic rămas activ de la înființare și până acum. Timișorenii au versuri incomode care sapă adânc în cangrena socială și politică a țării, așa cum bine îi stă unei trupe de hardcore.

Concertul de aseară, 9 septembrie, 2023, din club Quantic, a fost unul special. Denumit Old School - New School, a adus pe scenă o parte din foștii membri sau colaboratori, Ochelari, Tzavă, Iști, Bulbuc și Pupilu și trupa a avut invitați speciali pe Vraciu, pe Dora Gaitanovici și pe Laura Brat. În plus, în deschidere a cântat Imund, noua trupă a lui Bulbuc. Implant Pentru Refuz și Imund au venit cu merch nou, cu tricouri mai ales, din păcate nu au fost C.D.-uri. I.P.R. a avut și o sticlă de fetească neagră în ediție limitată. O mare bilă albă pentru artwork-ul creat special pentru acest eveniment, care e chiar special. Publicul a fost numeros, s-a făcut moshpit atât la Imund (mai timid), cât și la I.P.R. (la început mai ușurel, spre a se dezlănțui toate forțele ferecate bine înspre final, apogeul fiind, evident, pe „I.P.R. Gherila”).

Imund a urcat pe scenă la 20.30. Formată în 2021, trupa are deja câteva piese care sună foarte bine și aseară a fost în mare formă pe în fața publicului dâmbovițean. E hardcore, e metal, e hip-hop, seamănă și nu cu I.P.R. (cum am auzit păreri) și mai ales e muzică de te pune pe gânduri. Fiecare piesă a trupei timișorene are un mesaj, fie politic, fie social, versurile sunt chiar bune și muzica antenantă. Fie că e vorba despre clasa politică din ce în ce mai profitoare și mai insensibilă la problemele cetățenilor, de problema copiilor abandonați prin orfelinate care cred că „nu au nimic de oferit” sau a oamenilor născuți fără glas, nu prea are cum să te lase indiferent ceea ce cântă această trupă.

Ochelari a cantat cu Imund „Noi suntem altii” și a revenit la bis tot cu aceeași piesă, la cererea furibundă a publicului. Bulbuc a fost extrem de activ, a ținut să fie cât mai aproape de public și întreaga trupă a pus în scenă un show chiar bun. Imund a mai cântat „Manifest”, cea mai nouă piesă, „Imund” (un fel de artă poetică a trupei), „Trezit”, „Plin de curaj”, „Nimic de oferit”, „În șoaptă” (a avut loc și un moment artistic cu o masina de tipărit, Bulbuc ne-a arătat cum cheltuie Statul banii noștri), și „Început fără Sfârșit” (piesă cu un super mesaj și cu un refren cu mare potențial de a deveni un hit zona hardcore).

Implant Pentru Refuz a urcat pe scenă la ora 22.00 și trupa a început direct cu o piesă în engleză, „Seven Shades” și a continuat cu „Nori De Gând”. Lumea deja era bine încălzită când pe scenă a urcat Vraciu, venit în locul lui Adi Despot pentru a cânta piesa „Între-Deshis”. Trupa continuat cu show-ul care cuprinde piese foarte vechi, old school, dar și piesele mai noi, care evident că sunt new school. Unii apreciază noua direcție a trupei, alții sunt mai degrabă gate keepers și țin la piesele de pe primele albume. Atât unii cât și ceilalți au avut ce asculta aseară, fiindcă trupa a venit pregătită cu multe surprize. Din păcate au fost mici probleme tehnice înainte de piesa „Aș vrea să știu”, dar au fost depășite cu bine. Prezența în trupă a vechilor membri a fost salutată foare călduros de public și a fost chiar plăcut să auzim din nou vocea lui Ovidiu Takács (Bulbuc) pe melodiile I.P.R. care au consacrat trupa.

Nu se putea un concert fără „Rezistența Continuă”, așa că Ovidiu Vinereanu (Ochelari) a urcat din nou pe scenă și s-a lăsat cu un mare moshpit și cu wall of death. El a revenit mai târziu, alături de toată trupa (și de Laura Brat) pe scenă pentru „I.P.R. Gherila”. Ceea ce a urmat a fost neașteptat, trupa a cântat o piesă atât de veche încât cred că mulți nici nu mai știau de ea, „Să curgă bere pe Bega”. O altă surpriză plăcută a fost prezența Dorei Gaitanovici, cu care trupa a cântat două piese, „Ocean” și „Apus”. Balade foarte bune, au prins public, mai ales fiindcă, să fim serioși, cine nu se regăsește măcar puțin în versurile lor? Cu Laura Brat, care are o trupă nouă, Djuvara, I.P.R. a cântat piesa „Simplu și greu”, un alt moment foarte bun al serii. Seara a continuat din ce în ce mai bine, cu piese atent alese, astfel încât balanța dintre old și new să fie în echilibru. Trupa a revenit la bis cu o surpriză, piesa „În interior”. A fost o seară pe cinste, aștept cu interes noi concerte ale trupei.

Setlist Implant Pentru Refuz:

1. Seven Shades
  2. Nori De Gând