Cronică de concert Amorphis, Soilwork, Jinjer și Nailed to Obscurity la Arenele Romane

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 24 Ianuarie 2019

Primul concert la care am mers anul acesta a avut loc într-o seară friguroasă de ianuarie, cu gheață pe jos, fără (1)CRONIC_DE_CONCERT_AMORPHIS__25t0pVOOcq.jpgpicioare rupte, dar cu gâtul înțepenit de la headbang. Nailed to Obscurity, Jinjer, Soilwork și Amorphis au încălzit publicul de la Arenele Romane pe 22 ianuarie, într-un show marca Metalhead, ce face parte din turneul de promovare al celui mai nou album Amorphis, Queen Of Time, unul dintre cele mai de succes albume ale unei trupe de succes. Încă de la Tales From The Thousand Lakes, primul album vizibil al trupei, din 1994, în ciuda unor schimbări de componență, Amorphis a fost o trupă care a contribuit în mod activ la istoria metalului și a scos albume consistente. Întâmplarea fericită face ca toate trupele prezente să aibă materiale noi pe care le-au promovat. Publicul a putut cumpăra materiale discografice, tricouri și altele și din câte am putut să observ, au fost mulți care chiar au trecut pe la standuri.

După ora 18.10 a urcat pe scenă prima trupă, Nailed to Obscurity, originară din Esens, Germania, care a mai venit pe tărâmurile mioritice și cu alte ocazii. Trupa s-a format în 2005 și are câteva albume la activ, cel mai nou fiind Black Frost, lansat la începutul acestui an de către Nuclear Blast. Faptul că a semnat cu o așa mare casă de discuri ar putea fi o rampă de lansare majoră pentru trupă. Cu siguranță ar merita mai multă vizibilitate, fiindcă ce am auzit m-a impresionat în mod plăcut. Cântă un doom/death/melodic, cu melodii lungi, multe riffuri apăsătoare și voce care trece cu brio de la clean la growl. Trupa îmi aduce aminte puțin de Opeth sau de In Vain, dar cu un element al lor, pe care l-am înțeles și mai bine după ce am ascultat mai atent cel mai nou album. Nailed to Obscurity a făcut un show foarte bun și au fost destui oameni care să se bucure de muzică.
Au cântat melodii precum: King Delusion, Black Frost sau Protean.

Jinjer, trupa care a urmat, este un mic fenomen. Am văzut forte puține trupe în ultimii ani are să crească atât de mult într-un timp atât de scurt. Trupa există din 2009, dar din 2010 au cooptat-o pe Tatiana Shmaylyuk la voce și a început aventura. Totuși, de abia în ultimii doi ani trupa a devenit din ce în ce mai vizibilă, pe de o parte datorită excelentei voci a Tatianei, dar mai ales calității extraordinare a muzicii în totalitatea ei la care se adaugă o prezență live de invidiat. Au început să cânte prin toată lume, se vorbește despre ei la superlativ și pe bună dreptate. Cine a ascultat toate materialele lor discografice poate să vadă o îmbunătățire evidentă a muzicii, care a culminat cu albumul King of Everything, din 2016, și cu ep-ul Micro, lansat la începutul acestui an. Poate și faptul că sunt la Napalm Records a însemnat mult, însă nu doar o casă de discuri face o trupă. Pur și simplu fac o treabă bună și au o energie fantastică live. Este prima dată când văd Jinjer, care este de aproape, din Ucraina, cu toate că trupa a mai fost în România, dar deja aștept următorul concert. O bombă de energie și de talent.

Setlist Jinjer:

1. Words of Wisdom
  2. Ape
  3. I Speak Astronomy
  4. Dreadful Moments
  5. Teacher, Teacher
  6. Who's Gonna Be the One
  7. Pisces
  8. Perennial
  9. Sit Stay Roll Over

Despre Soilwork, care a lansat la începutul anului albumul Verkligheten (care înseamnă "realitate"), mereu am avut păreri împărțite. Unele albume mi-au plăcut, unele mai puțin, niciodată nu am fost nici extrem de impresionat, dar nici dezamăgit de muzica lor. Nu am avut ocazia să-i văd live pe suedezi și cred că asta lipsea. M-a impresionat pasiunea pe care o pun toți membrii pe scenă și parcă și piesele au sunat mai bine. Din câte am putut să observ, noul album este mult mai bun decât ce am ascultat în ultimii ani de la trupă și cred că nu sunt singurul care zice asta. Am citit multe recenzii și majoritatea recenzenților spun același lucru. Suntem la începutul anului, dar deja Verkligheten poate concura fără emoții mari la albumul anului pe aria melodic death metal. Totuși, timpul este înainte și cine știe ce albume vor mai apărea. Însă, concertul lor de la Arene a fost excelent.

Setlist Soilwork:

1. Arrival
  2. The Crestfallen
  3. Nerve
  4. Full Moon Shoals
  5. Death in General
  6. Like the Average Stalker
  7. The Akuma Afterglow
  8. Drowning With Silence
  9. The Phantom
  10. The Nurturing Glance
  11. Bastard Chain
  12. As We Speak
  13. The Living Infinite II
  14. Witan
  15. Stabbing the Drama
  16. Stålfågel

Pe cei de la Amorphis i-am mai văzut și cam știam la ce să mă aștept. Este una dintre cele mai îndrăgite trupe de către metaliștii români și cred că dacă ar mai avea și mâine un concert tot ar strânge public. Adevărul este că gradul de profesionalism este mare, oamenii cântă impecabil live, tehnic vorbind nu ai ce să le reproșezi. Piesele sună ca pe disc. Noul album a fot unul dintre cele mai ascultate de către mine anul trecut și nu m-am plictisit încă de el. Și se pare că a avut mare succes în întreaga lume, lucru îmbucurător pentru o trupă care a avut și unele scăderi de calitate în discografie. Trupa a cântat în mare parte piese de pe acest album, Queen of Time, însă n-a uitat de vechile "șlagăruri": House of Sleep, Silver Bride sau Black Winer Day. Au scos însă din setlist The Smoke, piesa mea favorită. Au avut un concert foarte bun, nu memorabil însă îndeajuns de bun încât să mă facă să vreau să-i mai văd și data viitoare.

Setlist Amorphis:

1. The Bee
  2. The Golden Elk