Cronică de concert Alcest / Spiritual Instinct Tour at Quantic, 25 februarie 2020

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 26 Februarie 2020

În Quantic a avut loc, aseară, pe 25 februarie, o călătorie spirituală complexă inițiată de trei trupe în aparență diferite(1)cronica-de-concert-alcest-spiritual-instinct-tour-at-quantic-25-februarie-2020_a270c8.jpg ca stil, dar care a avut aceeași destinație: adâncurile sufletului omenesc. Peregrinarea a început la ora 19.30, cu Kaelan Mikla, a continuat cu Birds in Row și s-a încheiat apoteotic cu Alcest. Pe parcurs, pelerinii au fost supuși unui asalt muzical de calitate, al cărui efect a fost interiorizat și transformat în energie pentru zilele ce urmează. Trupele au cântat cu o seară înainte în Cluj, în clubul FORM Space.

Kaelan Mikla
a fost într-adevăr o surpriză pentru mine, și nu cred că doar pentru mine. Nu mai ascultasem decât fugar câteva piese pe internet, și chiar dacă îmi plăcuseră, nu eram pregătit pentru ce aveam să văd. În primul rând, a fost ca o călătorie în timp, pentru că fetele cântă un darkwave, synt pop/punk specific mai degrabă anilor 1990-2000, dar cu un look și un sound mult mai apropiat de anul în care ne aflăm. Mult spectacol în prestația lor live, care include îmbrăcăminte asemănătoare, mișcări puține și hipnotice, lumini, ba chiar un rit de trecere de la o melodie la alta, pus în aplicare de solistă, cu o baghetă luminoasă, pe care o lovea o singură dată de ceea ce părea un sintetizator mic, dar de fapt era o poartă spre un alt univers. Cele trei fete din Islanda, care au lansat în 2018 un album cântat în limba lor, Nótt eftir nótt (Noapte după noapte) au fermecat publicul timp de 45 de minute cu o muzică retro și modernă în același timp. Din setlist au făcut parte piese precum: Gandreið, Hvernig kemst ég upp?, Draumadís, Nornalagið, Ándvaka sau Nótt eftir nótt.

Francezii de la Birds in Row au venit cu un alt sunet, cu o altă mișcare, cu foarte multă energie și mișcare de fapt. Dacă la trupa de dinainte era mai mult o călătorie interioară, cei trei băieți mizează mai degrabă pe un catharsis violent, energic. Trupa, formată în 2009, și care are două albume lansate până acum, cel mai nou, We Already Lost the World, lansat în 2018, cântă un post-hardcore, post-punk cu influențe melodice, blues chiar, cu un puternic mesaj social. Între piese, solistul a vorbit cu noi și ne-a îndemnat să ne apropiem unii de alții, să lăsăm deoparte diferențele, să credem în noi, să nu ne irosim talentele pe care le avem. A picat foarte bine acest mod de a comunica și a dat un plus de autenticitate concertului. Ceea ce fac ei pe albume se transmite bine și pe scenă deoarece sunt egali cu ei înșiși, nu fac muzică de amorul artei, ci cred în mesajul lor. A fost o adevărată experiență, i-aș revedea oricând. Din setlist au făsut parte piese precum: We Count So We Don't Have to Listen, Love Is Political, I Don't Dance, Remember Us Better Than We Are, We vs. Us, sau Me & the Violence.

Alcest
a evoluat foarte mult de prima dată când am văzut-o live prima dată, în 2010, în Silver Church, alături de Agalloch (o trupă extraordinară, care din păcate s-a destrămat). Dacă nu mă înșel, a fost primul concert al trupei în România, și publicul a primit-o forte bine. De atunci băieții au tot cântat pe meleagurile noastre, au lansat mai multe albume, și-au mai schimbat stilul, dar esența a rămas aceeași: o muzică personală, melancolică, din alte timpuri, o călătorie personală prin amintiri, senzații, emoții, pasiuni.

Francezii se află în turneul de promovare a celui mai nou album, Spiritual Instinct, apărut anul trecut și care a făcut multe valuri, fiind așteptat, ascultat, iubit sau criticat, dar nu ignorat. Eu prefer mai degrabă stilul lor de început, de pe Souvenirs d'un autre monde (2007) sau Écailles de Lune (2010), dar apreciez foarte mult drumul pe care l-au parcurs. Spiritual Instinct e o demonstrație de virtuozitate și de profesionalism. Show-ul de aseară a fost unul foarte intens, are ne-a plimbat prin aproape toată discografia trupei (nimic de pe Souvenirs... din păcate) și prin locuri și timpuri pe care doar muzica le poate accesa. Din setlist au făcut parte piese precum: Les Jardins de minuit, Protection, Autre temps, Écailles de lune - Part 2, Sapphire, Le Miroir, Kodama sau Délivrance.