Cronică de album Tears of Fire - Relics of Ancient Love

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 17 Ianuarie 2022

(1)cronica-de-album-tears-of-fire-relics-of-ancient-love_151035.jpgFormată în 1999, trupa de funeral doom metal Tears Of Fire scoate de abia în 2017 un e.p., Doomed Dome, iar în 2019 debutează cu un album full, Aeon कल्प kalpa, care a primit câteva recenzii bune și i-a încurajat pe membrii trupei, stabiliți în Germania, dar de origine din Iran și Suedia, să continue să scrie muzică. Astfel că anul trecut, în 2021, a ieșit cel mai nou album, Relics of Ancient Love la casa de discuri Grazil Records.

O trupă cu o gestație lentă, dar care aduce multe surprize în muzica pe care o compune. Este interesant cum multe nume noi și de calitate în metal apar în țări musulmane sau în care muzica metal este doar tolerată, dacă nu chiar interzisă. Și, de asemenea, influențele zonei respective, dacă apar în muzică, dau naștere unor ritmuri deosebite. Sunt câteva filme, documentare și chiar articole foarte bine făcute despre muzica metal în Bagdad, Iran sau Irak, din care am aflat detalii surprinzătoare în legătură cu scena muzicală de prin aceste zone problematice politic și religios. De asemenea, în contrapondere, Suedia și Germania sunt state în care muzica metal este apreciată și încurajată, așadar faptul că membrii trupei sunt din aceste zone atât de diferită aduce un plus de curiozitate în privința albumului.

Putem afirma că influențe ale muzicii iraniene populare se observă de-a lungul întregului material, chiar din melodia de intro, Assa Din. Ceea ce mai iese în evidență de prima dată când asculți această trupă, și mai ales acest album, este producția care te face să crezi că ai dat peste o trupă de la începuturile subgenului doom metal, nicidecum una din prezent. Acest fapt nu este unul ieșit din comun, foarte multe trupe consideră că esența este la începuturi și că sunetul trebuie să rămână cât mai pur, mai raw, mai întunecat. Suntem și nu de acord cu această practică, numai că uneori doar atât rămâne dintr-un album, senzația de vechime. După cum se știe și în cazul vinurilor, nu este de ajuns ca un vin să fie vechi pentru a fi de calitate, este necesar să aibă și alte calități. Din fericire, albumul Relics of Ancient Love are destule calități care să-l facă măcar interesant pentru un ascultător al genului. Este clar că dacă nu ești familiar cu doom-ul și cu trăsăturile acestuia îți poate veni greu să digeri acest album.

După confuzia inițială, pe măsură ce albumul curge și se dezvăluie, al doilea lucru care iese în evidență este atmosfera care devine, cu fiecare piesă, mai apăsătoare, de parcă am fi nimerit în fantezia sau în visul unui poet de acum câteva secole, care își plânge durerea într-o cameră prost încălzită, neaerisită, dar plină de cărți, sticle cu diverse lichide și lumânări aprinse. Această imagine este una care se poate regăsi cu ușurință în imaginarul muzicii metal, iar dacă ne gândim că una dintre principalele teme ale albumului este iubirea, dar vom vedea că nu una împlinită, atunci are sens să construim o astfel de imagine pe baza atmosferei albumului. Cele nouă piese curg una din alta, este o operă conceptuală, cu o tematică bine definită, fără mari surprize în privința armoniilor sau melodiilor.

Întreg albumul se construiește în jurul conceptului de lovesong (cântec de dragoste) care are și latura de cântec sau poem scris de cineva care se desparte de persoana iubită dintr-o dorință sadică și narcisistică de a suferi și de a compune apoi opere despre această suferință. Chiar dinainte de despărțire artistul/poetul începe să-și imagineze suferința și deseori, când dragostea se află la cel mai înalt grad, renunță la ea pentru ca suferința să fie aprigă și astfel și opera să fie autentică și puternică. Mulți poeți, mai ales în perioada romantică au trăit și scris despre astfel de trăiri și mai recent, în muzica metal această practică revine.
Albumul celor de la Tears Of Fire spune o astfel de poveste și sunetele joase, riff-urile grele, melancolice, precum și vocea cavernoasă, uneori murmurată, sugrumată și șoptită construiesc o atmosferă încărcată de nostalgie și suferință. Mai multe ascultări, de preferință succesive, ale albumului sunt necesare pentru înțelegerea conceptului și pentru pătrunderea în lumea de angoase, umbre și melancolii ale poveștii. Nefiind un album complet ieșit din comun sau care să rupă norma, Relics of Ancient Love are totuși meritul de a fi bine închegat, coerent și nemaipomenit pentru a fi ascultat într-o zi de iarnă când zilele sunt scurte.

Tracklist:
  1. Assa Din
  2. Retribution Committee