Recenzie Cain Da Breth - "SANAS"
Format: CD
Data aparitiei: septembrie 2008
Casa discuri: Cemetery Records/ Plugged Records studio
Țara de origine: Cehia
Status: activă
Genre: acoustic doom metal/celtic folk

"Songs are the spells of the soul" (Cântecele sunt vrăjile sufletului) spunea Platon și acest citat este ales de către Damonica, solista trupei de doom metal acustic, Cain Da Breth,pentru a descrie muzica. Și cred că se potrivește în general melodiilor compuse și cântate de această trupă, care își are rădăcinile în cultura irlandeză veche, chiar numele trupei fiind preluat din versurile unui vechi cântec irish și s-ar traduce aproximativ ,"cântecul a două ziceri" și i-a apărut într-un vis aceleiași soliste după cum tot membrii afirmă.

Nu este un album de metal, este un album în care violoncelul, chitara acustică și alte instrumente tradiționale crează,acompaniate de vocea feminină și cea masculină, ambele melodice și profunde, melodii ce se adresează sufletului și care foarte bine pot crea coloana sonoră a unori epoci apuse și care aduc cu vechile cântece populare, cântate noaptea la marginea pădurilor, vara. Ascultând albumul "SANAS" călătorești în timp, îți imaginezi oameni stând în jurul focului, cu o carafă de vin în mână, veseli, ce ascultă o trupă de cântăreți ambulanți, călători ce au poposit pe un meleag de oameni simpli, dornici de petrecere și muzică. Versurile spun povești de dragoste, despre natură, despre răzbinici, zei, oameni apuși care au insemnat ceva în istorie. Versuri precum:

I've passed the gate, my blind date
Hope you are there
Yet bit afraid, how's my mate
Will she still care ?
Chilling moon-beams scared my dream
I'm here again
From the deep earth, I heard you scream
Calling my name
(Ride)

ating ascultătorul prin frumusețea și simplitatea lor, pentru că oricine se poate regăsi în ele. Și cântate cu o voce caldă, de femeie, din când în când punctate de o voce baritonală, își ating din plin scopul de a învălui ascultătorul și de a îl purta într-o călătorie în jurul sentimentelor ce ne caracterizează pe noi, ca fiind oameni pasionali, capabili de simțăminte față de celălalt, de necunoscutul drag din fața noastră.

Melodia "The Autumn in Flames", una dintre cele mai reușite de pe album, aduce o odă toamnei care a trecut, cu toate deliciile ei, cu toată magia și poezia, sprea a face loc iernii cu frigul ei, cu umbrele și cu albul ei.

Goodbye, summer days, yet goodbye
What would now heal my pain
Deep in my heart I can feel winter time
Greeting the autumn in flames
(The Autumn in Flames)

Versuri simple, dar puternice, ce transmit un sentiment de sfâșiere și de sfârșit. Urmate de  versuri  ca "The shade of the nights I have spent on your grave
Embracing the autumn in flames", realizăm că natura nu este singura cântată aici, ci și amintirea unei iubiri moarte, de care nu se poate despărți.

Fiind vorba despre un album acustic, poezia este foarte importantă și versurile sunt cu adevărat bune și sensibile, de aceea cred ca melodiile trebuie ascultate cu ochii pe ele, pentru a surprinde toată frumusețea acestora și pentru a înțelege cât mai bine ideile și poveștile (materialul vine însoțit de o carte de poeme, "book of poems"). Este un material foarte bun, care va place mult fanilor Blackmore's Night, Dead Can Dance, Of The Wand And The Moon, Enya, Flogging Molly sau chiar The Kelly Family, dar care se adresează tuturor iubitorilor de sonorități folk/acustic. O trupă care merită mult mai multă atenție și un album de debut puternic și de reascultat în nopțile calde și senine de vară sau de toamnă. Nota 9.

I. Needles and Pins (1-3*)
II. Ride (5-7)
III. Your Dark Fate (9-11)