1000mods, Methadone Skies si RoadkillSoda - Daos, Timisoara - 26 martie 2016

Autor: Andrei Vajna II, 27 Martie 2017

1000mods, Methadone Skies, RoadkillSodaO furtună de nisip a dat năvală prin Europa de câteva zile. 1000mods au pornit din sătucul grecesc Chiliomodi să cucerească bătrânul continent cu cel de-al treilea album de studio, „Repeated exposure to...”, într-un amplu turneu de promovare. În patru seri consecutive au încântat Sofia, apoi Bucureștiul și Clujul, iar ultimul popas din țara noastră a fost în club Daos din Timișoara, prilejuit de organizatorii Haywire Booking.

La concertele din România au fost acompaniați de RoadkillSoda, cei care au deschis și concertul din Timișoara. Un intro în surdină a fost semnul ca publicul să se adune în sala de concert, apoi un val puternic de sunet distorsionat a umplut întreaga încăpere și nu a încetat decât la pauzele dintre piese. E vorba de un sunet „răgușit”, la fel ca vocea frontman-ului Mircea Petrescu, susținut de basul ca un motor V8 al lui Victor Ferezan. Dar toată muzica celor de la RoadkillSoda mi s-a părut mai degrabă un context pentru solourile adesea extinse ale lui Mihnea Ferezan. E o combinație ce se poate pierde în monotonie, dar câteva piese care nu au respectat rețeta tradițională au fost și cele mai apreciate. Oricum, distracția nu a putut fi afectată, nici pe scenă, nici în rândul publicului. A fost o mică întrerupere de câteva minute din cauza unor probleme la echipamente, dar cu acest prilej Mihnea le-a adresat mulțumiri publicului și organizatorilor de la Haywire Booking pentru aportul adus la promovarea scenei stoner în țara noastră și la posibilitatea aducerii unor nume tot mai renumite ale acestui gen.

Apropo de organizatori, sunt aceiași oameni care compun Methadone Skies, trupa ce a urmat pe scenă. În ora alocată au oferit un spectacol excelent, cu patru (dacă am numărat bine) piese epice ce au purtat publicul printr-o sumedenie de stări de la cele mai plăcute la cele mai anxioase, prin imagini fonice, dar și vizuale, de natură onirică, uneori grandioase. Creativitatea compozițiilor, sunetul clar și sinergia celor patru muzicieni stau la baza farmecului emanat de pe scenă. Culmea, am impresia că mai mulți spectatori au venit special pentru Methadone Skies, căci după prestația lor mi s-a părut că s-a cam răsfirat lumea în spatele meu. Ce-i drept, era și destul de târziu într-o duminică seara.

1000mods au readus publicul din înalturile psihedelicului înapoi în realitatea zgrunțuroasă a stoner rock-ului. Spre deosebire de RoadkillSoda, grecii oferă o muzică bazată mai mult pe riff decât pe solo-uri. Nu că nu ar fi avut solouri, dar acestea apăreau organic din textura melodiilor. Creativitatea în îmbinarea pasajelor, melanjul iscusit al tuturor instrumentelor, au realizat o muzică diversă, ce chiar dacă se încadrează strict în șablonul zgomotos al stoner rock-ului, baleiază influențele grunge, uneori ușor punk, dar mai ales rădăcinile blues și rock`n`roll, înfășurate într-un sound foarte modern. Ritmurile groove au pus publicul în mișcare, pe când piesele mai epice l-au îndemnat la contemplare.

Seara s-a încheiat cu sentimentul satisfacției - satisfacția de a fi văzut un nume important al scenei europene, satisfacția de a fi ascultat pe viu muzică bună, precum și satisfacția de a fi impresionat de aceasta.