Cronică de concert Doomnezeu în Expirat, 28 aprilie 2024

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 29 Aprilie 2024

Cronică de concert Doomnezeu în Expirat, 28.04.2024Trupa Doomnezeu este deja o prezență din ce în ce mai cunoscută și mai îndrăgită în undergroundul muzical românesc și, atunci când are concerte, care sunt rare, și numai în timpul unor importante sărbători religioase, este păcat să o ratezi, întrucât dacă ți-a plăcut varianta de studio, atunci live experiența este și mai complexă. Cum ziceam într-o cronică trecută, trupa cântă un doom/stoner, dar cu versuri de inspirație ortodoxă, preluate din folclor sau din piese religioase cunoscute (cazul piesei „Pe tine te fericim”), iar dacă sunt proprii, atunci tematica este acceași, dar cu un tușeu personal. În ultima vreme trupa a mai lucrat la piese și pe unele am avut ocazia să le ascultăm live aseară, în clubul Expirat din București, un loc drag lor, unde au mai cântat și în alte dăți. Concertul a fost programat în seara de Florii, una dintre marile sărbători religioase ale Ortodoxiei și a strâns destul de mulți oameni, îndeajuns încât atmosfera să fie una relaxată și plăcută. Mi-a plăcut că trupa a diversificat mărfurile pe care le comercializează, a venit cu noi modele de tricouri și cu o cărticică de versuri care mie mi s-a părut o apariție inedită și foarte de dorit pentru un colecționar.

Concertul de aseară, organizat de „Coro” și Axa Valaha a început undeva pe la ora 21.20 și a ținut mai bine de o oră. În aceeași atmosferă misterioasă, îmbrăcați în straie de sărbătoare și mascați, cei trei membri ai trupei (am observat de data aceasta o membră, semn că Doomnezeu nu e o entitate tipic și exclusiv masculină) au urcat pe scenă și au cântat piesele cunoscute, care se află și pe singurul, deocamdată, material discografic al trupei (care se găsește și sub formă de vinil, dar și sub formă de C.D.), dar și cele mai noi, care încă sunt digerate de către fani. De exemplu, „Stavriloborg”, este mult mai apropiată de black metal, poate și prin colaborarea trupei cu Fulmineos, cunoscut vocal al unor trupe precum Argus Megere sau Cursed Cemetery. În general, piesele lor au o atmosferă extrem de melodioasă și de mistică aproape, unul dintre motivele pentru care am devenit rapid fan, pe lângă imaginea religioasă, dar aceasta este ceva mai aprigă.

Surpriza serii a fost prezența Laurei Brat, introdusă pe scenă ca „o vrăjitoare locală de-a noastră”. Și ea a apărut îmbrăcată într-o rochie neagră de catifea și mascată și a cântat alături de trupă două piese: „Kranioutopos” și „Stavriloborg”. Mi s-a părut o apariție chiar interesantă și bine aleasă, mai ales că ea chiar are atât o voce clean foarte bună, dar și un growl puternic. În general toate piesele au sunat foarte bine, cu câteva mici probleme spre final, când vocea s-a auzit destul de încet, din păcate, mai ales că era vorba de piese foarte puternice și vocal, cum ar fi „Deșertăciune” sau „Pe tine te fericim”. Nu a fost o mare problemă, totuși. Am observat că de data aceasta nu au mai fost pe scenă alte simboluri religioase, în afară de imaginea icoanei de pe fundal, așa cum fusese crucea Sf. Andrei la concertul la care am fost anul trecut. Una peste alta, a fost o seară memorabilă, cu o trupă de la care mă aștept la din ce în ce mai multe fapte și melodii.

Setlist Doomnezeu :
  1. La Viflaim Colo-n jos
  2. Ține-i blânzi