Cronică de concert Mother's Cake și Deep Purple, Romexpo, 9 iulie 2023

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 10 Iulie 2023

Sunt trupe din cele vechi pentru care trebuie să fim recunoscători că încă mai cântă, că încă mai merg în turnee șiCronică de concert Mother's Cake și Deep Purple, Romexpo, 9 iulie 2023 avem ocazia să le vedem live. Una dintre ele este Deep Purple, legendă vie a muzicii hard rock/psihedelice britanice, care în ciuda a nenumărate schimbări de componență încă e activă, într-o formulă de zile mari. Din păcate nu mai putem vedea The Doors, Pink Floyd (cu toate că aici s-ar mai putea face ceva) sau The Beatles, dar putem asculta live în 2023 Smoke on the Water, ceea ce e un lucru excelent, atât pentru fanii care au crescut cu trupa, cât și pentru fanii tineri, care descoperă muzica și vor să se bucure de ea într-o formă directă. Așadar, aseară, pe 9 iulie, am avut ocazia de a vedea Deep Purple live, la Romexpo, într-un eveniment marca Metalhead și Best Music Live. În deschidere a cântat trupa austriacă Mother's Cake. A fost și merchandise Deep Purple, marfă diversă și faină.

Seara a început cu o trupă destul de tânără de space rock cu un accent psihedelic foarte pregnant, aflată pe val, Mother's Cake. Cu puțin înainte de ora 20.00, trupa a urcat pe scenă și a început un concert care chiar s-a bucurat de succes. Venise destul de multă lume deja, mai târziu au venit și mai mulți oameni, atât în fața scenei cât și în spate, și a fost o atmosferă prielnică pentru muzica rock. Soarele era încă sus pe cer, dar nu a dăunat atmosferei generale. Mother's Cake are patru albume, la care se adaugă două live, cel mai nou fiind Cyberfunk din 2020. Trupa are o energie extraordinară pe scenă și felul în care se prezintă m-a făcut să cred pentru o clipă că asist la un concert din anii de glorie ai genului, adică `70-`80, dar muzica are foarte multe elemente moderne. Piesele sunt lungi, dinamice, melodioase și pe scenă sună foarte bine. A fost un recital pe care l-am urmărit cu plăcere și cu siguranță voi mai asculta trupa acasă.

Setlist Mother's Cake :
  1. The Beetle
  2. Crystals in the Sky
  3. I'm Your President
  4. The Sun
  5. The Operator
  6. Lonely Rider
  7. Runaway
  8. Toxic Brother
În momentul de față Deep Purple însemnă: Ian Paice (la tobe, de altfel și singurul membru originar al trupei) Roger Glover (la chitară bas, revenit în trupă din1984,) Ian Gillan (la voce, a plecat și revenit, din 1992 a rămas în trupă) Don Airey (la clape din 2002) și Simon McBride (la chitară din 2022, cel mai nou membru al trupei, după plecarea lui Steve Morse). Cum zicem și mai sus, fapul că trupa, formată în 1968, cu peste 100 de milioane de albume vândute, cu unele dintre cele mai iconice piese din istoria genului încă mai cântă live este un lucru remarcabil. Că vocea lui Gillan nu mai e ca în tinerețe, că nici Paice nu mai bate la tobe cu aceeași energie ca la 30 de ani sau că nu se mai țopăie pe scenă ca acum câțiva ani sunt din punctul meu de vedere probleme mici, întrucât luat per total, concertul a fost unul bun, piesele alese au făcut dreptate istoriei trupei și totul a sunat impecabil din punct de vedere tehnic, instrumental. Nici nu știu când a zburat timpul, am intrat într-o stare onirică foarte păcută. Nici vocea lui Gillan nu a fost deloc rea, doar că i-a luat câteva piese să se încălzească și mai apoi chiar a intrat în ritm chiar bine.

Îmi place foarte mult la unele trupele mari că au și momente de solo, așadar fiecare membru a avut pasajul său de improvizație mai mult sau mai puțin liberă și acest lucru a contat mult pentru atmosfera generală. Fiecare instrumentist e astfel onorat și publicul în general apreciază, oamenilor le plac astfel de mici artificii fiindcă se bucră de fiecare bucățică a trupei în mod individual. Deep Purple nu e dintre trupele care să aibă un show mare pus la punct, cu jocuri scenice, flăcări, teatru și alte asemenea, dar în schimb a fost un extraodinar joc de lumini și imagini care a rulat în spate, pe un ecran, special pentru fiecare piesă și pentru momentele solo.

Ian Gillan a comunicat cu publicul, a spus câtva povești despre melodiile pe care le-a cântat, a interacționat ca un profesionist. Întreaga trupă este una de profesioniști, de muzicieni care au trecut prin multe și au văzut multe, lucru care se observă cu ușurință din public. Nu au fost momente moarte, nici probleme de vreun fel. A fost chiar un concert reușit, cu multe părți emoționante și am văzut mulți oameni extrem de fericiți care au plecat acasă cu un sentiment de împlinire.

Setlist Deep Purple :
  1. Highway Star
  2. Pictures of Home