Cronica de concert Apocalyptica si Solstafir la Arenele Romane, 1 septembrie 2022

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 3 Septembrie 2022

Primul mare concert rock/metal al toamnei din București a avut loc la Arenele Romane, organizat fiind de Metalhead, chiar pe 1 septembrie și a adus laolaltă trupele Sólstafir și Apocalyptica, două nume foarte cunoscute publicului românesc, ambele mai venind în trecut de multe ori atât în capitală, cât și în alte orașe din țară. Vremea a fost pur și simplu perfectă, cu cer senin, cu stele pe cer, cu un aer răcoros, fără strop de ploaie. CRONICA DE CONCERT APOCALYPTICA SI SOLSTAFIR LA ARENELE ROMANE, 1 SEPTEMBRIE 2022Să fi avut loc concertul ieri, pe 2 septembrie, lucrurile ar fi fost puțin diferite. Din păcate, nu a fost chiar atât de multă lume pe cât mă așteptam, doar mai bine de jumătate din capacitatea Arenelor, însă concertele în sine au fost foarte bune, cu momente de mare emoție, dar fără efecte sau momente speciale. Dar cine cunoaște muzica acestor două trupe nu are nevoie decât să le vadă live și să trăiască muzica. Ambele trupe au avut merch la intrarea principală și la un moment dat, după concertul lor, cei de la Sólstafir (pe care ieri i-am văzut întâmplător prin București) au stat la stand și au vorbit cu fanii și au dat autografe cui a vrut.

Seara a început cu Sólstafir, o trupă islandeză care a început ca un proiect black metal și după al doilea album și-a schimbat ușor-ușor stilul, acum fiind în zona post-metal/ rock progresiv/post-rock și albumele lor sunt din ce în ce mai complexe, mai stilate. Cel mai nou, Endless Twilight of Codependent Love, a apărut în 2020 la casa de discuri Season of Mist, una dintre cele mai bune din ultimii ani, unde poți găsi trupe care nu se tem să experimenteze. Acest al șaptelea album al trupei nu face decât să cimenteze un sound deosebit și să ne demonstreze, dacă mai era cazul, că trupa își continuă călătoria muzicală într-un mod ascendent.

Pe scenă, timp de o oră, Sólstafir ne-a plimbat de-a lungul carierei muzicale și am ascultat piese de pe majoritatea albumelor, evident, cele mai noi fiind privilegiate. O oră este însă prea puțin pentru o astfel de trupă, dar îndeajuns încât să mai vrei să vezi încă un concert cu ei, cu prima ocazie. Băieții nu au fost foarte comunicativi pe scenă, au „vorbit” prin muzică și au creat o atmosferă foarte plăcută, cu multe momente de o intensitate aproape dureroasă și am văzut în jurul meu oameni care trăiau piesele. Chiar dacă versurile sunt aproape exclusiv în limba islandeză, felul în care sunt cântate transcende limbajul. A fost un show pe cinste!

Setlist Sólstafir:
  1. Þín Orð
  2. Ótta
  3. Pale Rider
  4. Fjara
  5. Ljós í stormi
  6. Goddess of the Ages

Apocalyptica a început ca o trupă de cover-uri Metallica în stil clasic, la violoncel, și două decenii mai târziu este o trupă cu o carieră impresionantă în spate, cu nouă albume (dintre care multe cu piese originale, precum cel mai nou Cell-0, din 2020) și cu sute de concerte. În România au fost de mai multe ori și s-au bucurat de succes de fiecare dată. Concertul de pe 1 septembrie a fost al doilea în țara noastră din acest turneu, pe 30 august trupa a cântat la Cluj. Cei trei violonceliști (Perttu Kivilaakso, Eicca Toppinen, Paavo Lötjönen) și toboșarul (Mikko Sirén) au fost acompaniați pe câteva piese de către foarte bunul vocalist Tipe Johnson, pe care îl putem asculta în trupe precum Osmo's Cosmos Band sau Megasnake.

Pe scena de la Arenele Romane cei de la Apocalyptica au cântat piesele cunoscute de la Metallica în maniera lor proprie, foarte cunoscută, dar și un cover Sepultura (la fel de cunoscut) și piese originale, inclusiv de pe cel mai nou album, compus din piese instrumentale. Cei de la Apocalyptica au comunicat ceva mai mult cu publicul și au povestit despre album, despre parcursul lor (Perttu Kivilaakso chiar a glumit când a prezentat trupa, zicând că mulți critici consideră că sunt prea mulți violonceliști în trupă) și acest lucru a contribuit la atmosferă. Trupa a cântat foarte bine, fiecare a adus ceva în plus pe scenă și mai ales Tipe Johnson a făcut o treabă excelentă cântând piesele atâtor vocaliști mari cu care a colaborat Apocalyptica (precum Corey Taylor sau Brent Smith). A fost un concert bun, fără probleme tehnice, care ne-a încărcat pe toți pozitiv la începutul acestei toamne.

Setlist Apocalyptica:
  1. Intro
  2. Ashes of the Modern World