Cronică de concert Saturnus / Esoteric / Abigail în București, Quantic 12 noiembrie 2022

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 13 Noiembrie 2022

Un nou concert doom metal a avut loc aseară, pe 12 noiembrie, în Quantic, cu trupe de calibru ale genului,Cronică de concert Saturnus/Esoteric/Abigail în București, Quantic 12 noiembrie 2022 bucureștenii de la Abigail, englezii de la Esoteric și danezii de la Saturnus. Toate cele trei trupe au o lungă istorie în spate, albume remarcabile și un sound propriu, elemente pe care ascultătorii genului le apreciază și care i-au făcut pe oameni să vină în număr destul de mare în seara de sâmbătă. Cum ziceam într-un articol recent, doom metalul este genul muzical cel mai potrivit cu toamna, fiindcă întreaga melancolie a lumii se regăsește în lume în această perioadă, dar și multă frumsețe, iar acaleași elemente le putem găsi și în această muzică. Concertul a fost organizat de către The Flaming Arts&Final Step Production în general foarte bine, dar a început cu aproximativ douăzeci de minute mai târziu și în timpul concertului Abigail au fost câteva mici probleme tehnice care au fost rapid rezolvate. Trupele au avut și merchandise, cea mai bogată ofertă a fost cea a trupei Esoteric, iar cei de la Saturnus au avut la vânzare doar un e.p. scos special pentru acest turneu, The Lighthouse Session, lansat la începutul lui noiembrie și care conține patru variante acustice ale unor piese cunoscute ale trupei. Acest e.p. se poate cumpăra numai de la concerte.

Abigail a cântat nu demult în Quantic în deschiderea concertului Tiamat, iar aseară componența a fost aceeași (așadar Mihu Ilie e tot la voce), însă selecția pieselor a fost ceva mai diferită față de ultima dată. De asemenea, parcă totul a sunat mai bine, concertul a fost mai intens, mai personal, poate și fiindcă trupa e mai activă, se pregătește de lansarea unui nou album care va purta numele The mind repeats what the heart can't erase și în pe scenă au cântat piesa care dă titlul acestui nou material discografic. O altă surpriză a fost piesa CXLII de pe albumul Sonnets pe care nu au mai cântat-o live „de prin 1998”, după cum ne-a spus de pe scenă Răzvan „R” care a și cântat cu vocea această piesă, la fel ca și pe cea nouă. A fost un concert bun, dur, melodic.

Setlist Abigail:

1. Voices within
  2. Astral sleep
  3. CXLII
  4. The mind repeats what the heart can't erase It is the night we fear
  5. Sweet cruelty

O legendă death funeral doom, cu șapte albume lungi, grele, complexe, ambițioase în spate, trupa Esoteric din Marea Britanie a fost o apariție aparte pe scena din Quantic. Piesele lor lungi cât un e.p. serios , apăsătoare, cu mult distors pe chitară, cu acorduri de bas lungi, cu o atmosferă generală la limita dintre pierderea rațiunii și iluminare prin taine ale vechilor maeștri, toate acestea au făcut din prestația lor una cel puțin diferită. Le știam albumele însă nu-mi imaginam cum ar putea fi transpuse pe scenă toate acordurile și mai ales cum ar putea vocalul să ducă toate growl-urile înalte și joase, dar au reușit să sune excelent. Cu un microfon lipit de cap, cu multe pedale pe scenă pe care le-au folosit din plin, cu un ritm al tobelor maniacal, Esoteric au cântat patru piese de pe albumele cele mai bine primite de public și de critici și au reușit să provoace oroare unora și fascinație altora. Nu au vorbit, doar au cântat și au făcut o atmosferă de sfârșit de lume. Unii au plecat din fața scenei la jumătatea concertului, alții au rămas împietriți. După concert am auzit cea mai bună definiție a ceea ce s-a întâmplat pe scenă: „am înțeles tot și nimic.” Clar, Esoteric e din altă ligă.

Setlist Esoteric:
  1. Dissident
  2. Rotting in Dereliction
  3. Stygian Narcosis
  4. Cipher
Saturnus a cântat în România pentru prima dată după cinci ani, când a avut un show de ținut minte în cadrul festivalului Metal Gates din București. Show-ul de acum este parte din Before The Storm Tour 2022, un turneu special pentru ei, fiindcă este cel de dinaintea lansării unui nou album. Trupa este foarte iubită și respectată la noi, dar și ea are o atitudine bună față de noi, fanii, membrii comunică, spun povești, creează o legătură. De exemplu aseară au făcut ceva la care nu mă așteptam și care m-a emoționat teribil. Înaintea piesei Embrace the Darkness au vorbit despre Colectiv, au adus pe scenă un steag pe care erau scrise numele celor care și-au pierdut viața atunci și după și au cerut publicului să țină un minut de reculegere pentru ei. Ei înșiși au tăcut și au părut sincer afectați, mai ales că și în timpul unui concert de-al lor am înțeles că a luat foc scena, dar s-a rezolvat fără probleme mari. Tot concertul acel steag a rămas pe o boxă ca un simbol, ca o rememorare.

Saturnus a cântat mai ales piese de pe albumul Veronika Decides to Die, dar și de pe Martyre, Paradise Belongs to You și Saturn în Ascension, dar cum ziceam, grosul pieselor a fost de pe albumul inspirat de cartea lui Paulo Coelho. E un material care le-a adus mult prestigiu, e adevărat, dar poate merita să cânte mai multe piese de pe albumul de debut. Dar acestea sunt mofturi de fan, trupa a sunat excelent și a cântat și o piesă nouă, Chasing Ghosts, de pe albumul la care lucrează și care va apărea tocmai în a doua parte a anului viitor. Trupa are un „ceva” al ei pe albume care în mod fericit se vede și pe scenă. În mod convențional i-am zice atmosferă, dar e mai mult de atât, e o energie, un fel de a compune, de alterna pasajele grave și heavy cu versurile aproape șoptite, dar și o capacitate de a evoca și de a scote la suprafața sentimente pe care nici nu știai că le mai ai. A fost un show de pomină!

Setlist Saturnus:
  1. Forest of Insomnia
  2. Softly on the Path You Fade