Aseară, pe 25 iulie 2022, la Arenele Romane din București am avut parte de o lecție de istorie cu suedezii de la
A fost un eveniment METALHEAD powered by ROCK FM. Cele două trupe au făcut spectacol și întreg concertul a fost sold out. Încă de când am ajuns, în jurul orei 19.20, până să urce pe scenă prima trupă, locul era înțesat de oameni și am intrat direct în atmosferă. Erau și foarte mulți oameni cu măști, semn că pandemia încă nu este gata, dar nici nu mai putem sta în continuu în casă. Organizarea a fost bună, multe toalete, încă de la intrarea de prin parc, am văzut că peste tot erau locuri de unde se putea cumpăra de băut și de mâncare, inclusiv sus la tribune, și în mai multe locuri erau și puncte de vânzare de merchandise. De asemenea, nu am văzut sau auzit să fie probleme tehnice sau de sunet, s-a văzut și s-a auzit foarte bine pe tot parcursul concertului.
Dynazty a dat startul serii, fiind de altfel și singura trupă din deschidere. Trupa suedeză, formată în 2007 are opt albume la activ, cel mai nou fiind Final Advent, de anul acesta, pe care îl și promovează în acest turneu. Dynazty este una dintre acele trupe care și live și în studio are ceva de oferit și nu simți că live se pierde ceva de pe albume, din contră, se adaugă. Cei cinci membri ai trupei se completează excelent pe scenă și au dat un spectacol pe cinste.
Trupa a cântat mai bine de o oră, a trecut prin cam toată discografia dar, evident, accentul a fost pus pe piesele de pe noul album. Am văzut că publicul i-a primit bine, unii cântat chiar vers cu vers fiecare piesă, alții săreau în ritmul muzicii, s-au făcut și câteva moshpituri timide, dar care s-au extins mai apoi la Sabaton. Trupa a fost pentru prima dată în România, dar cu siguranță va mai reveni, fiindcă reacția publicului a vorbit de la sine, e o trupă ascultată la noi și are toate motivele să revină. Din setlist au făcut parte piese precum: In the Arms of a Devil, Firesign, The Grey, Advent, Power of Will, Yours, Presence of Mind, Heartless Madness sau Raise Your Hands.
Trupa Sabaton nu este străină tărâmurilor românești, dar trecuseră câțiva ani de la ultimul concert și se simțea nevoia unui nou „curs” care să ne treacă prin perioadele istorice, prin bătălii și să ne „învețe” despre figuri istorice remarcabile. Anul acesta trupa a lansat un nou album, The War to End All Wars, care se concentrează pe istoria Primului Război Mondial, iar în 2019 lansase The Great War, care la fel își trage seva din acest război. Astfel, scena de la Arenele Romane a fost aranjată să arate ca un câmp de luptă din acest război, cu tanc, cu sârmă ghimpată, garduri din saci puși unii peste alții și tranșee.
În general Sabaton are niște show-uri de excepție, cu regie în spate, cu scenografie și nici de data aceasta nu a făcut rabat de la calitate, așa cum am aflat chiar de la ei. Acest concert a fost amânat de multe ori datorită pandemiei, dar, așa cum a spus pe scenă Pär Sundström, chitaristul și unul dintre membrii fondatori, publicul românesc este cel mai dedicat, fiindcă doar 1% din biletele cumpărate au fost returnate, lucru care nu s-a mai întâmplat în nicio altă țară. De asemenea, tot el ne-a mai spus că au avut probleme în a aduce toate echipamentele necesare pentru un show complet și chiar dacă ar fi economisit niște bani ei nu au acceptat ca publicul românesc să nu primească ceea ce merită și au făcut tot ce le-a stat în putință să aducă aici cât mai mult posibil. Și chiar au adus, show-ul lor a fost unul spectaculos. Discursul acestuia a fost primit cu urale de către publicul de la Arenele Romane.
Sabaton a început concertul cu câteva acorduri din piesele Sarajevo / Dreadnought / Christmas Truce / Soldier of Heaven, pe care a intrat pe scenă, prima piesă cântată a fost Ghost Division, cu flăcări și artificii, cu „bombe” și a continuat în acest fel până la final. În acest timp cei cinci membri, dintre care doar Joakim Brodén și Pär Sundström mai sunt dintre fondatori (din trupă mai fac acum parte Chris Rörland, Hannes Van Dahl și Tommy Johansson), au schimbat câteva costume în funcție de melodii, de epoci sau de contextul versurilor. Aproape de finalul concertului Joakim Brodén a avut și el momentul lui, când urcat cu chitara pe scenă, a cântat împreună cu publicul primele câteva zeci de secunde din Master of Puppets de la Metallica (tot e pe val odată cu apariția din serialul Stranger Things) și apoi a continuat setlistul. Un moment de vârf a fost melodia Primo Victoria, una dintre cele mai cunoscute ale lor, când publicul chiar a luat-o razna complet.
Din păcate nu am avut parte de bis, dar pe melodia Swedish Pagans (de pe albumul The Art of War, 2008), vreo câteva zeci de oameni au pus în scenă, în public, un mic spectacol: s-au așezat pe jos și au mimat că sunt pe o corabie și trag la vâsle. A fost foarte amuzant și plăcut, un moment nu chiar inedit, l-am mai văzut la alte show-uri Sabaton filmate și urcate pe youtube, dar superb fiindcă am luat parte la el live. Seara s-a terminat în forță cu To Hell and Back.
Setlist Sabaton:
- Sarajevo / Dreadnought / Christmas Truce / Soldier of Heaven
- Ghost Division
- Stormtroopers
- Great War
- The Red Baron
- Bismarck
- The Attack of the Dead Men
- Soldier of Heaven
- Steel Commanders
- Carolus Rex
- Night Witches
- Race to the Sea
- Resist and Bite
- Dreadnought
- The Last Stand
- Christmas Truce
- Primo Victoria
- Swedish Pagans
- To Hell and Back