Recenzie Rockstadt Extreme Fest 2016: ploaie, rock si voie buna!

Autor: Cezar, 19 August 2016

Rockstadt Extreme Fest s-a desfasurat langa cetatea Rasnov si in acest an, fiind deja la a 4-a editie. Ca la multe alte festivaluri de anul acesta, si la REF a plouat, ce-i drept, mai mult in primele 2 zile. Organizatorii au adus paie pe jos pentru a mai stopa un pic efectul noroi+apa, lucru pe care l-am apreciat, insa daca nu aveai cizme de cauciuc era imposibil sa pleci uscat de acolo.

Joi, 11 august 2016, s-au tinut primele concerte la scena mica (cort). Nu a trecut mult pana cand publicul a inceput sa faca pogo, mosh-pit-uri si stage-diving. Din ce am inteles, unii artisti au cantat intr-o singura piesa de imbracaminte...

Din punct de vedere organizatoric, fiind la primul meu REF, am fost multumit de layout-ul festivalului. Cele 2 scene erau amplasate in cele 2 extreme, iar la mijloc era zona de merch, food & drinks si zona de bauturi calde si deserturi. La capitolul mancare eu zic ca s-a stat foarte bine, preturile fiind decente iar varietatea suficienta, cat sa multumeasca pe toata lumea. In timpul ploilor si dupa ce se lasa intunericul, rulota de hot drinks a avut un succes teribil, nu numai pentru ca serveau lucruri faine, dar si pentru ca multi venisera nepregatiti pentru temperatura ceva mai joasa decat cea care s-a anuntat la meteo.

Vineri, 12 august 2016, a fost prima zi plina de muzica la ambele scene, scena mare a fost denumita "Scena Adrian Rugina", in memoria eroului care era mereu prezent la cele mai mari concerte. Ziua a fost deschisa de cei de la trupa Hteththemeth, in stilul lor caracteristic, teatral si plin de energie.

Au urmat cei de la Soulfly, pentru mine una din atractiile zilei. Mi s-a parut ca s-au simtit bine pe scena, iar publicul a simtit asta, miscandu-se energic in moshpit. Nu cred ca interesa pe nimeni ca incepuse iarasi ploaia, iar ca si playlist a fost fix ce trebuie! Energie pura!

Intr-un stil teatral, au urmat cei de la Carach Angren, cu melodii lungi, ritmuri rupte si multa pedala dubla. Publicul a gustat aceasta aparitie, unii chiar fiind fani dedicati ai stilului.

Negura Bunget incep pregatirile si urca pe scena. A fost un show interesant si intens din punct de vedere muzical. Cum s-a terminat show-ul, m-am dus repede si mi-am cumparat noul model de tricou, care arata exceptional! Spre final, Stefan Zaharescu a cantat si el pe scena alaturi de trupa. In acest timp soarele iesea timid dintre nori, iar cetatea Rasnovului era invaluita de un abur mistic, sub luna care tocmai rasarea! Nu m-am putut abtine asa ca am tras un cadru:

Cei din trupa Bucovina au venit pregatiti la aceasta editie REF. Fiind o editie dedicata lui Adrian Rugina, acestia au avut fete de toba cu imaginea sa, si tricouri personalizate. Chiar daca nu au putut sa filmeze show-ul pentru un live-dvd din cauza ploii, publicul a cantat alaturi de ei cantecele consacrate ale trupei. Eu asteptam melodia mea preferata - Straja - pe care au cantat-o excelent!

Ce a urmat dupa Bucovina m-a lasat un pic cu gura cascata. Recunosc ca nu ii auzisem pe cei de la Moonsorrow, dar pot spune ca am devenit fan instantaneu! Pentru mine a fost pur si simplu o lectie de muzica in stilul vikingilor; pictati cu sange pe fata, cu stropi inclusiv pe instrumente, cu un look parca desprins din filmele cu nordici, au incins publicul cu riff-uri grele si melodioase. Muzica lor a prins chiar si la cei mici, care erau in carca parintilor, in primele randuri, plini de energie!

Ultima trupa programata pentru ziua de vineri a fost My Dying Bride. Atmosfera de pe scena era intunecata, misterioasa, plina de fum, in timp ce vocalul si-a facut aparitia la camasa si cravata. E clar ca au un stil bine definit si public dedicat. Un pic cam prea apasatori pentru gustul meu, insa au sunat demential!

Dupa ce se terminau concertele de pe scena mare, bagau bine de tot baietii pe scena secundara. Daca s-ar fi dat premii pentru pogo, moshpit-uri si stage-diving, cred ca aici s-ar fi castigat majoritatea in ziua de vineri! Targ3t, Negative Core Project, Stercore, H8 si altii, au incins atmosfera in stilul caracteristic, cu chitari down-tuned si mult screamo!

Sambata, 13 august 2016, am prins doar poza de final al baietilor de la Nexus, care am inteles ca au pregatit un recital special, dedicat lui Adrian Rugina si Alex Pascu. Daca publicul abia venea la festival, printre cozile imense de masini, dupa ce au venit pe scena cei de la Gutted a inceput nebunia si crowd-surfing-ul. La capitolul asta organizatorii au fost pregatiti, fiind in permanenta 3-4 oameni care sa prinda crowdsurferii odata ajunsi in photo-pit.

Eu unul m-am bucurat ca nu mai ploua si ca puteam fotografia fara sa stau cu grija aparaturii...

Surpriza zilei (pentru mine) au fost cei de la Put Solnca... nici nu trebuiau sa ne spuna de unde sunt ca era clar ca sunt din Rusia! "Energie pe paine" cum imi place mie sa zic, vocalul avand o prezenta scenica deosebita! Unul dintre chitaristi a sarit atat de mult pe una dintre cutii, incat lemnul a cedat si s-a trezit pe jos... probabil ca era obisnuit, intrucat nici nu s-a simtit cazatura! S-a ridicat (continuand sa cante mai departe) ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat, chiar amuzat de toata intamplarea! Mi-au placut teribil de mult si m-au dus un pic cu gandul la Motorhead... cert e ca as vrea sa ii revad intr-un concert, asta e clar!

Dupa jumatate de ora de la terminarea recitalului rusilor, scena mare a fost luata cu asalt de Infected Rain. Nu are rost sa spunem prea multe, fanii stiu deja versurile la multe melodii, iar trupa a dat cat a putut pe scena. Nu stiu daca e din cauza dreadurilor sau a miscarii scenice, dar absolut toti sunt foarte carismatici pe scena.

Morgoth, una dintre cele mai importante trupe germane din stilul death-metal, a reusit sa faca un show echilibrat, energia recitalului pregatind publicul pentru show-ul celor de la Tankard.

Schimband usor stilul muzical, trupa germana Tankard ne-a dat o lectie de old school thrash-metal! Multa bere si distractie, exact ce trebuie impotriva frigului care se lasa peste Rasnov.

Nu auzisem pana atunci de Borknagar, dar am vazut foarte multi fani in public. Trupa a sunat foarte bine si legat si s-a vazut faptul ca au multa experienta pe scena. Stilul de progressive imbinat cu black-metal-ul norvegian e o combinatie reusita si prinde foarte bine la public.

Cu o intarziere de circa 20 de minute, show-ul Mayhem a inceput intr-o tenta intunecata si misterioasa. Fiind foarte tarziu, dupa cele 3 piese in care am incercat sa prind macar 1 cadru reusit, nu am mai putut sa stau la recitalul acestora. In cazul meu, frigul si-a spus cuvantul, fara a pomeni de drumul de o ora pana acasa.

Duminica, 14 august 2016, am venit mult mai pregatit pentru frig, cu o geaca adecvata. Daca Days of Confusion i-am ascultat din masina, in timp ce stateam in trafic la coada imensa, am reusit sa ajung fix inainte de show-ul celor de la Excrementory Grindfuckers. Imaginati-va o combinatie de pop, disco si grindcore, alaturi de o prezenta scenica pe masura! In public zburau pe deasupra tot felul de papusi, jucarii si alte obiecte zburatoare, in timp ce oamenii vasleau in barca plina de fan.

Pe scena au urmat cei de la Tesseract. Din punctul meu de vedere, ei au avut cel mai curat si definit sunet dintre toate trupele. Fiind in continuu obsedati de a ramane in tune cu chitarile lor, ne-au dat la toti o lectie de progressive ca la carte. Vocalul a tinut in mod express sa multumeasca participantilor la festival, fara de care nimic nu ar fi fost posibil. Intr-adevar, e important ca si publicul sa sustina genul acesta de evenimente. Daca toti ar lasa cumpararea biletelor pentru ultimele zile, acest gen de evenimente nu cred ca ar mai avea loc.

In timpul show-ului Cattle Decapitation si Destruction s-a continuat crowdsurfing-ul si "vaslitul" in barca plina de oameni si fan.

Au urmat cei de la Insomnium. Finlandezii sunt o trupa de melodic death metal, iar sunetul si temele muzicale inspira durere, intuneric, regret, cu influente doom, progressive si death metal. In toamna lui 2016 acestia vor lansa cel de-al saptelea material discografic "Winter's Gate". Playlist-ul a continut melodii de pe mai multe albume, lucru apreciat de fanii acestora.

Soilwork au fost bine primiti de public, insa frigul si foamea m-au facut sa ma indrept spre cortul de mancare si bauturi calde...

Ultima trupa ce avea sa concerteze la scena mare a fost Parkway Drive. Mi-am imaginat ca o sa fie un mega-show, intrucat am vazut cortina trasa peste scena si buteliile de aer comprimat care erau dirijate spre scena. Baietii au sunat incredibil de bine si de clar, cu ritmuri energice, in stilul americanesc specific. Este clar ca publicul abia astepta sa ii vada pe scena, intrucat au cantat toate versurile alaturi de ei, pana la final. Show-ul s-a terminat cu confetti peste tot festivalul si un show de fum si de lumini.

Avand iarasi un drum de o ora pana la cazare, nu am reusit sa stau pana la sfarsit. E clar, la anul trebuie sa imi iau cazare mai aproape. Da, la anul! Abia astept sa vad ce o sa ne pregateasca pentru editia urmatoare!

Over and out,

Cezar