Cronica de concert Steve Vai & Evolution Tempo Orchestra la Arenele Romane, 25 iunie 2013

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 26 Iunie 2013

Un concert Steve Vai este un eveniment în sine, dar dacă mai și cântă cu o orchestră de cincizeci de oameni, atunci evenimentul este și mai fermecător. Chitara lui a făcut înconjurul lumii și pe unde a ajuns a creat magie. Concertul din seara aceasta, de la Arenele Romane a dat startul unui nou festival/concept din România, Eco Fest. Înainte de începerea concertului propriu-zis, o domnișoară a explicat în ce constă acest concept: ecologia ca mod de viață, reciclarea, unirea forțelor spre a face lumea aceasta mai curată și mai bună. A fost o coincidență plăcută faptul că Steve Vai este vegetarian și susținător al acestor idei, un om interesat de soarta lumii, atent cu ceea ce mănâncă, dornic să aducă o schimbare prin muzica sa.

1-Cronica_de_concert_Steve_Vai__sCwhSvKh4.jpgAjunși la Arene, am observat că organizarea era altfel decât ne-am fi așteptat: în partea din fața scenei erau așezate scaune, dând mai degrabă impresia unui concert de cameră decât a unuia rock. Când am văzut ce se află pe scenă ni s-a întărit ideea că ne așteaptă un show diferit și că important va fi să ascultăm cu atenție, nu să ne mișcăm. Oricum, noi am prins loc în cealaltă parte a Arenelor, unde nu erau așezate scaune și unde ne puteam mișca în voie, dar cea mai mare parte a celor care nu se aflau în fața scenei stăteau la tribune. Unii au apreciat acest mod de a privi lucrurile, dar mulți au preferat să stea în picioare. În deshidere au cântat trupa Publika și Cvartetul Hypnotique.

Îi știam pe cei de la Publika și le știam melodiile ușor comerciale, dar showul lor a fost unul cât se poate de bun. Potriviți pentru a încălzi publicul, băieții au cântat cât de bine au putut și au făcut tot posibilul să comunice cu acesta. Păreau foarte emoționați să cânte în deschiderea lui Steve Vai, dar s-au descurcat bine. Partea cea mai puternică a recitalului a fost duetul cu naistul Nicolae Voiculeț, care înaintea începerii piesei a ținut să o dedice  victimelor și supraviețuitorilor accidentului de la Muntenegru, precum și familiilor acestora. Piesa se numește "Unde ești" și s-a creat astfel un moment emoționant foarte apreciat de public și parcă am ascultat altfel piesa, pusă în evidență și de naiul acestuia, un instrument ce creează o atmosferă specială. Chiar dacă a fost scurt, recitalul trupei Publik a fost profesionist. Au mai cântat piesele: Tot ce vreau ești tu, Căzut din nori, Să știi.

Fetele din Cvartetul Hypnotique s-au lăsat puțin așteptate, dar au urcat până la urmă pe scenă și au încercat să introducă publicul în atmosfera recitalului ce avea să urmeze, interpretând și reinterpretând, la vioară și orgă o serie de piese destul de populare din zona rock și pop. Recunoaștem, este o provocare și nu este deloc ușor să cânți astfel de piese în manieră simfonică. Ajutate și de sunete preînregistrate, fetele au dus cu bine la capăt recitalul și putem spune că și-au atins scopul, după prestația lor simțind nevoia să ascultăm mai multă muzică simfonică interpretată bine. Și chitara rock a lui Vai face toată diferența. Au cântat piese precum: Kashmir (Led Zeppelin cover) sau Glorious (cover după Andrea Johnson).

După un scurt interludiu, care ne-a dat puțin senzația de festival comunist, de Cântarea României, cu prezentatoarea care povestea într-un limbaj cam de lemn și cu o atitudine falsă ce urmează să se întâmple și după ce a chemat de nu știu câte ori pe scenă câștigătorul unei chitări semnate de Vai, care nu mai venea, lucrurile au luat o întorsătură foarte bună odată cu începerea concertului pe care toată lumea îl aștepta. Scena arăta absolut impresionant și luminile au fost și ele de-a dreptul fabuloase și jocul pe care l-au creat pe scenă a fost un plus la atmosfera deja magică. După cum am aflat, chiar de la Steve Vai, concertul de la București încheie un turneu de succes al acestuia alături de Evolution Tempo Orchestra, condusă de George Natsis, și artistul a ținut să ne asigure că a fost o mare onoare pentru el să cânte alături de acești muzicieni români extrem de talentați, muncitori și dedicați. Turneul a început în Moscova, pe 6 iunie și ce mod mai bun de a îl încheia decât cu o cântare la București?

Sunetul a fost excelent, muzica a răsunat impecabil și publicul a fost fermecat. Din păcate, la un moment dat, înspre a doua jumătate a concertului, cea mai mare frică a publicului s-a adeverit: a început ploaia. La început a fost doar un tunet, urmat de un fulger care parcă voia să concureze cu luminile scenice și apoi a urmat un ropot de stropi de toată frumusețea. Unii au plecat repede acasă, dar cei ai mulți au rămas. În seara aceasta se filma pentru un DVD, suntem curioși dacă ploaia a reușit să strice treaba sau s-a filmat în continuare. Ne-ar plăcea mai mult a doua variantă. Totuși, Steve Vai a continuat să cânte și cuvintele lui au ajutat la destinderea atmosferei și finalul concertului a fost cu adevărat special. Înainte de piesa Liberty, în timp ce ploaia curgea mai rău ca niciodată, el a spus: "I dedicate this song to the Gods of Rain for making this evening even more special". Și a fost într-adevăr specială. Muzica lui este magnifică, dedicația lui admirabilă și cu ajutorul muzicienilor talentați ai orchestrei, Steve Vai a reușit să ne ofere un show cu adevărat remarcabil. Arenele Romane au săltat în ritmuri de rock și simfonie, într-o seară pe care ploaia nu a reușit să o distrugă, ba chiar a făcut-o memorabilă.

Din setlist au făcut parte piese precum: Racing the World, The Murder, Gentle Ways, Answers, I'm Becoming, Crying Machine, Lotus Feet, Bangkok/Fire Garden Suite, Liberty sau For the Love of God.