Au fost doi ani complicați pentru toată lumea, iar pentru artiști o situație aparte. Cum ați abordat voi perioada asta? Sunt doi ani pe care îi regretați, sau aveți și pentru ce să fiți recunoscători?
Flavius Retea: Avem doar motive pentru a fi recunoscători și nu pot spune că avem vreun regret în ceea ce privește trupa. În primul rând, și cel mai important: suntem tot aici și facem în continuare muzică cu același entuziasm, căutăm constant și ne bucurăm de prietenia care s-a sudat între noi după toți acești ani. Apoi am lansat anul trecut Retrofuture Caveman de care suntem foarte mândri și care a fost primit cu multă căldură de oameni. Am știut și ne-am asumat că va fi mult mai greu de promovat dat fiind posibilitatea redusă de a cânta live, dar simțeam că dacă vom amâna momentul lansării, tot ceea ce a fost în noi în momentul în care am compus acele piese se va dilua. Mereu lucrăm la un material nou și nu ne place să tragem prea mult de timp atunci când simțim că o poveste completă își închide cercul.
Au trecut câteva luni de când s-au ridicat restricțiile, ați avut și primele concerte. Cum s-a schimbat scena autohtonă, atât din punct de vedere organizatoric, dar și cum ai simțit reîntâlnirea cu publicul, atmosfera de la concerte?
Flavius: Aceste ultime luni au demonstrat dorința oamenilor de a veni la concerte și de a se bucura de muzică. Vreau să-mi păstrez speranța că lucrurile vor merge din ce în ce mai bine. Văd tot mai mulți copii la concerte și asta este cel mai important și sper să aud cât de repede de cât mai multe trupe de tineri supărați care vor să facă scandal. Scena independentă are nevoie de susținere, dar ea trebuie să fie la rândul său independentă și puterea stă în mâinile noastre: să plătim biletul la concerte, să cumpărăm un CD, un tricou, să trimitem un link unui prieten, atât cât ne putem permite, dar fiecare gest de genul contează enorm. Se simte peste tot pe unde am fost această sete de evenimente live. La volumul la care au loc evenimentele sper să nu fie un șoc prea puternic și lumea să se sature repede. Dar toată această perioadă a fost ca un baraj care a acumulat din ce în ce mai multe evenimente amânate, planuri, turnee, iar acum organizatorii și trupele nu mai știu cum să jongleze cu datele să poată reprograma tot ce era de reprogramat. Peste toate mai pui și faptul că numărul locațiilor a scăzut semnificativ, pe scurt a devenit și mai greu să book-ui niște concerte.
Am văzut, din surse, poze cu voi în studio. Spune tot ce știi! Nume, date, detalii picante, întâmplări amuzante.
Raul Stanciu: Încă lucrăm la detalii, dar anul acesta este aniversarea de 10 ani a albumului nostru de debut, Enter the Void. Chiar discutam recent că la momentul lansării inițiale, nu prea am știut să gestionăm toate detaliile de promovare și nu am beneficiat de un buget pentru a-l lansa pe vinil de exemplu. Pur și simplu l-am aruncat pe Bandcamp și am share-uit link-ul pe internet. Din fericire, albumul a ajuns la oameni, fiind probabil cel mai ascultat momentan, cu excepția lui Different Layers of Fear. În 2020, când l-am remasterizat, eram concentrați pe Retrofuture Caveman. Fără să realizăm am repetat greșeala. Nu am oferit nici atunci un pachet complet.
Legat de studio, în 2011-2012, am compus niște piese care nu au ajuns pe Enter the Void sau Eclectic Electric. Pe una din ele am cântat-o mult în perioada aceea și a ajuns înregistrată live de către echipa Robustfest din Kiev, împreună cu restul setului din seara respectivă. Piesa are idei interesante, iar repetând-o recent și înregistrând-o în studio, m-am întrebat de ce nu am făcut asta în perioada aceea. Sperăm să putem anunța detalii concrete cât de curând posibil. Stay tuned!
Legat de studio, în 2011-2012, am compus niște piese care nu au ajuns pe Enter the Void sau Eclectic Electric. Pe una din ele am cântat-o mult în perioada aceea și a ajuns înregistrată live de către echipa Robustfest din Kiev, împreună cu restul setului din seara respectivă. Piesa are idei interesante, iar repetând-o recent și înregistrând-o în studio, m-am întrebat de ce nu am făcut asta în perioada aceea. Sperăm să putem anunța detalii concrete cât de curând posibil. Stay tuned!
S-a schimbat ceva în procesul de creație? Lucrați mai mult de acasă, sau ați revenit complet în sala de repetiții? Dacă poți să ne dai mai multe detalii despre cum se naște o piesă Methadone Skies.
Raul: Din fericire, pandemia nu ne-a afectat prea mult repetițiile. Din contră, neavând decât două concerte vara trecută, am revenit în sală pentru a lucra la material nou încă de atunci. Am adunat deja un număr de idei pe care sperăm până la anul să le definitivăm. O piesă este deja finalizată, am început să o cântăm primăvara aceasta live.
În mod normal, jam-uim la sala de repetiții și înregistrăm ce considerăm că are potențial. Uneori trec luni de zile până revenim la unele idei, când avem o completare sau simțim că ar mai fi ceva de adăugat. Piesele care ajung pe un album sunt cele de care suntem toți mulțumiți.
În mod normal, jam-uim la sala de repetiții și înregistrăm ce considerăm că are potențial. Uneori trec luni de zile până revenim la unele idei, când avem o completare sau simțim că ar mai fi ceva de adăugat. Piesele care ajung pe un album sunt cele de care suntem toți mulțumiți.
Gear nerds: Ce ne poți povesti despre partea tehnică, scule, sunet, etc.? Ați experimentat cu diverse opțiuni pentru a crea sunetul trupei?
Flavius: Îmi place că toți suntem foarte nerdy când vine vorba de gear. Mereu apare un element nou care poate fi o sursă esențială de inspirație. În fond sunt niște unelte prin care găsești noi moduri de expresie și care contribuie perpetuu la această căutare muzicală. Chiar dacă sound-ul s-a cristalizat în ultimii ani, se condimentează mereu pentru a potența noi valențe. Eu am avut norocul datorită lui Sergio Ponti să intru în posesia unui set de tobe custom Vibe din aluminiu de care sunt extrem de fericit și mă bucur de fiecare lovitură. Prefer seturile de tobe mari, deschise, cu un range dinamic cât mai larg. Mă bazez în general pe un Ludwig Supraphonic și iubesc K-urile de la Zildjian.
În ultima vreme fiecare dintre noi a început să adune pe lângă casă câte o clapă sau un sintetizator și ceva dospește încet, mai departe rămâne de văzut.
În ultima vreme fiecare dintre noi a început să adune pe lângă casă câte o clapă sau un sintetizator și ceva dospește încet, mai departe rămâne de văzut.
Ce mai aveți în plan? Când sunt următoarele concerte?
Raul: Am luat o pauză de la piesele noi, deoarece a reapărut oportunitatea de a cânta live. Am reușit să aranjăm câteva concerte în luna iunie și iulie în afara României. Vom cânta în perioada 8-12 iunie la Viena, Budapesta si Brno, apoi la Novi Sad si Belgrad pe 1-2 iulie. Sunt puțin din scurt anunțate, dar în contextul actual, ne bucurăm ca am reușit să legăm datele.
Ați avut și un concert online. Cum a fost experiența? Poate fi (re)văzut în vreun fel? Crezi că a fost doar o soluție de moment, sau întrevezi un loc în activitatea Methadone Skies pentru noi căi de acces la public?
Raul: Da, primăvara trecută am filmat la On Set HDV în Timișoara un concert cu ocazia lansării albumului Retrofuture Caveman. Este o experiență interesantă per total, dar nu se compară cu un live. A fost puțin ciudat, am încercat să nu părem distrași sau statici, deoarece nu prea poți recrea atmosfera de concert fără un public. Inevitabil ne-au crispat puțin și camerele de filmat, dar a ieșit ok. Suntem deschiși la ideea de a mai filma live-uri pentru a le posta online pe viitor, mai ales că nu vom ajunge prea curând în anumite țări unde lumea ne ascultă.
Concertul poate fi vizionat pe canalul nostru de YouTube
Concertul poate fi vizionat pe canalul nostru de YouTube
Cum rămâne cu celelalte activități în care erați implicați - Haywire Records și Haywire Booking? Tot în hiatus?
Raul: Da. Din păcate, nu ne mai permite timpul sa ne ocupăm constant de booking. Plus, în ultima perioadă când mai organizam concerte, apăruseră mai multe probleme, unele mai evidente în ultimii 2-3 ani.
Ce faci în timpul liber? Ce hobby-uri ai? Ai activat ca actor de teatru pentru o perioadă. Ce s-a întâmplat? Ai renunțat?
Flavius: Am fost actor colaborator al Teatrului Național din Timișoara timp de 11 ani. Într-o oarecare măsură sunt în continuare fiind încă implicat în câteva proiecte. De asemenea sunt doctorand în cadrul Școlii Doctorale de Teatru și Muzică. Într-adevăr, am renunțat la majoritatea proiectelor în care eram implicat în cadrul Naționalului din motive personale, dar nu cred că se poate spune că am părăsit actoria. O pauză la timpul ei poate fi foarte benefică.
Îmi place enorm să gătesc, mă liniștește și îngrașă simultan. Mă pasionează filmul și tot ce înseamnă producția lui, cinematografie, lentile etc. Colecționez discuri, dar în ultima vreme am preferat să investesc banii în sintetizatoare. Îmi place să merg în orașe noi și să mă plimb anapoda pe străzi. Filmele horror sunt de asemenea o mare pasiune și iubesc pisicile.
Îmi place enorm să gătesc, mă liniștește și îngrașă simultan. Mă pasionează filmul și tot ce înseamnă producția lui, cinematografie, lentile etc. Colecționez discuri, dar în ultima vreme am preferat să investesc banii în sintetizatoare. Îmi place să merg în orașe noi și să mă plimb anapoda pe străzi. Filmele horror sunt de asemenea o mare pasiune și iubesc pisicile.
Ce muzică ai ascultat în ultima vreme? Ce te-a fascinat?
Flavius: Din punct de vedere al playlist-ului lucrurile se schimbă constant, dar să zicem că în ultima săptămână am ascultat și a rămas cu mine: Kendrick Lamar - Mr. Morale and The Big Step, Warpaint - Radiate, Thief - The 16 Deaths of my Master, Ethel Cain - Preacher's Daughter, Wo Fat - The Singularity, Robin Carolan - The Northman Original Soundtrack, Partizan - București și foarte mult Oranssi Pazuzu și Tangerine Dream. Dintre toate ce m-a pus așa la punct în sensul că nu știam cum să mă simt în timp ce ascultam a fost albumul nou Ethel Cain. Am avut nevoie de multiple ascultări pentru a înțelege cumva firul roșu, dar te plimbă de la americana country dream pop la church ballads la post-metal… cred. Nu știu cum aș defini. Probabil dacă Lana del Rey și Lingua Ignota ar scoate un album împreună ar suna ceva de genul.
Ai vreun idol în muzică sau în afară? O persoană din a cărui viață ai avut de învățat sau după a cărui principii te ghidezi?
Flavius: Învăț în fiecare zi câte ceva din cele mai neașteptate locuri. M-au inspirat mulți oameni și datorez multora locul în care mă aflu acum. Muzical, din punct de vedere al atitudinii față de muzică și traiectorie, Motorpsycho a fost în ultimii 10 ani o importantă sursă de combustibil pentru mine. După +30 de ani de trupă să tour-ui constant, să scoți anual măcar un material, să ai concertele de 3 ore plus și în fiecare seară să ai un setlist drastic diferit de cel cu o seară înainte, e dovada unei impresionante pasiuni și sincerități muzicale. Sunt foarte inspirat de acest nou val de regizori tineri care blend-uie elemente horror optzeciste cu alte diferite sub-genuri cu rezultate impresionante: Robert Eggers, Ari Aster, Ben Wheatley etc.
Mulțumesc pentru timpul acordat! Drept răsplată, rândurile următoare sunt la discreția ta:
Flavius: În ultima vreme am petrecut mult timp cu diverse activități legate de Methadone Skies fie că a fost booking, alte lucruri organizatorice, interviuri sau concerte. Pentru mine există zilnic un moment în care mă opresc și mă gândesc cât de mult noroc avem să putem face asta, așa că vreau să mulțumesc încă o dată tuturor celor care ne sunt sau ne-au fost alături și au dat un sens lucrurilor pe care le facem, inclusiv vouă pentru susținerea, interviurile și articolele pe care le-ați făcut de-a lungul anilor. Pe curând!
Puteți rămâne în legătură cu formația Methadone Skies pe pagina lor de Facebook și îi puteți susține cumpărând materialele lor pe Bandcamp.